Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela ut en mapp


Zezam

Rekommendera Poster

Hur gör man för att dela ut en specifik mapp till ett nätverk på OSX???

Har slagit igång windows-delning under Systeminställningar men där framgår det bara att en mapp med namnet "admin" är utdelad och i den finns tex. skrivbordsmappen m.m. Men jag vill inte dela ut den utan en helt annan mapp på hårddisken...hur gör jag???

Har ett nätverk med både Windows 2000, 2000 Server, XP-pro och Linux.

Allt fungerar bra mellan dom datornerna men så fort macen kommer in så strular allt. Trodde OS-X var bättre än classic men så är tydligen inte fallet eller har jag fel???

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt haft detta problem, men om du har Fildelning påslagen och stöd för Windows osv så borde du kunna ange Ägare och behörigheter på den mappen du vill alla ska kunna se. Vet dock inte hur det ser ut, om du måste lägga den lite snyggare i hierarkin så att folk inte behöver leta sig blå efter mappen eller inte. Måste prova senare, för att se hur det funkar.

 

Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Tydligen heter användaren ni använder "admin" då är det just den mappen som går att dela ut och även alla undermappar i den som t.ex. "Desktop". Om du kollar i -->

HD/Users/admin så skall du hitta en mapp som heter "Public". Markera den mappen och välj "visa info" på den där kan du ställa rättigheter med " Ägare och behörigheter" detta kan göras på alla mappar som användare admin äger dvs välj mapp visa info.

 

 

MVH

 

Micke Hansson

[inlägget ändrat 2004-10-12 11:09:58 av Micke Hansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...