Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AC Adapter


Arkov

Rekommendera Poster

Tja!

 

Köpte för något år sedan en bärbar dator, ihopplockad av komponenter från stationära datorer, i Singapore. Därför kallas den kort och gott "Desknote".

 

Igår kväll startade inte datorn, och inte heller idag. Misstänker att det är min adapter det är fel på, då den gröna lampan inte "lyser". Har testat olika vägguttag och problemet är detsamma.

 

Fråga: Händer det att en adapter går sönder, eller är det så illa att hela datorn har pajat?? Var kan man köpa en ny adapter, och hur mkt kostar det?

 

Info om min adapter:

Märke: Lite-on Technologies

Output: 19 V, 4.74 A

 

Vore tacksam för svar så snabbt som möjligt!

 

Tack på förhand,

 

Niklas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Du skrev att du köpte datorn och adaptern i Singapore för något år sen.

Att adaptrar kan gå sönder är väl inte helt ovanligt.

 

Har haft en adapter där sladden lossnade baktill för att jag virade sladden runt adaptern för hårt, så att den lossnade i kontakten där bak. Kändes lös när jag kände på den. Provade sen en annan adapter och då fungerade den. Dock inte till en bärbar dator utan det var till en batteridriven borrmaskin (skruvdragare). Hade tur att jag hade en liknande hemma till min gamla scanner som jag kunde prova med istället.

 

Om du har en liknande hemma så kan du prova om det fungerar bättre. I så fall är den du fått från Singapore trasig.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2004-10-08 19:18:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korsposta inte, det är vare sig tillåtet eller uppskattat

 

Att en adapter går sönder, det kan väl hända men det är inte så vanligt. Men du har väl batterier i datorn? Är datorn helt död eller död med oladdade batterier?

 

Om du till nöds känner att du vill köpa en ny adapter så kan du i teorin göra det ex.v. på Clas Ohlson. Några viktiga detaljer att ta i beaktande:

* den ska kunna levera exakt den spänning och minst den strömstryrka din nuvarande ger.

* Kontaktens polaritet måste stämma (ofta möjligt att ställa om)

* Kontaktens storlek måste givetvis stämma.

 

Har du en multimeter kan du mäta på din nuvarande och se om den verkar fungera. Blir adaptern varm när den är inkopplad? Det är iofs ingen garanti att den fungerar.

 

 

Det är allt jag kan ge dig nu.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...