Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

avi - dvd


Hoke

Rekommendera Poster

Hur bränner jag en AVI fil till en dvd skiva ?

 

Kan jag ha flera avi filer på samma dvd skiva ?

 

 

Jag har nero 6.0.0.9

 

 

/Hoke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Visst kan du bränna avi. Men varför inte konvertera filen först till ett lättare format. SVCD te.x. Avi brukar ta onödigt stor plats. Bränn aldrig mer än 80 - 85 % av skivans kapacitet. Proppa aldrig en dvd till bristningsgränsen om du vill att den skall fungera hyfsat.

 

Det bästa är om du testar avi'n först med en DVD-RW.

 

Soppkastrullen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avi kan ju vara exempelvis divx, och då förstår jag inte varför man skall köra "SVCD" (mpeg2) som är betydligt mer utrymmeskrävande än mpeg4. (avi). Givetvis kräver detta att man kan spela av mpeg4 på spelaren! (Äger folk verkligen fortfarande "rena" DVD-spelare?)

Kastas lämpligen i närmaste container!

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Ursäkta mig jag hade fel.

Du frågade hur bränner man AVI filer på DVD.

 

Du kan låta Nero konveretar filen medans du bränner. Du bränner bara CD´n som vcd (eller svcd om din dvd stöder det) så fixar Nero resten. Beroende på hur stor AVI´n är så kan det funka att göra det på en CDR annars får du ta en DVD, mpeg blir lite större än AVI.

Du kan också prova att helt enkelt ändra filändelse från .AVI till .MPG det funkar i vissa lägen men inte alla, det beror lite på vilket mpeg format det är.

 

(Ja, -Många äger fortfarande rena DVD spelare. Och dessa skall inte kastas i någon kontainer - detta som svar till Virtuosens subjektiva tyckande)

 

Soppkastrullen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, rena "DVD"-spelare behöver man ju inte kasta, men näst intill..

 

Själv har jag kastat "alla" CD-spelare, utom en SONY 5-växlare från 1992, som fortfarande duger på partyn och liknande där folk vill spela CD-skivor. (Den klarar även 80 min CDR, däremot inte CDRW.)

 

Är man "vettig" idag, köper man DVD-spelare som klarar "allt", dvs. även mpeg4, divx, xvid, wma etc. Runt 1000:- kostar spelaren!

(Spelaren från 1992 kostade då men i dagens penningvärde cirka 7000:-)

 

Bara en grej som är värd att påpeka..

(Lustigt nog är ju de flesta sååå unga att man blir rädd när ingen vet om exempelvis "natten då berlinmuren föll"...!

 

(Å andra sidan har dagens generation sina egna "bra" dagar: Saddams frånfälle, exempelvis.. (Eller "Kerrys tillträde")..

Den som lever får se..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...