Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bli av med bestämda artiklar


december76

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett bekymmer. Jag bygger just nu en sajt åt en kompis, som skriver filmrecensioner för nätet. Recensionerna lagras i en MySQL-databas och presenteras sedan medelst PHP och det vanliga.

 

På arkivsidan skall man kunna lista recensionerna efter begynnelsebokstav och här blir det problem. Somliga filmtitlar är nämligen lagrade med en bestämd artikel först. Titel "The Village" blir således filtrerad under "T" istället för "V", vilket inte är korrekt. Är det någon som vet ett bra sätt att med regular expressions lösa detta bekymmer? Jag har kommit så långt att titlar med bestämd artikel visas både under "T" och under nästkommande ords förstabokstav. Denna kod använder jag för att ställa frågan till databasen:

 

"SELECT * FROM newreviews WHERE titel REGEXP '^(The ){0,1}$f_filter' ORDER BY titel ASC"

 

$f_filter innehåller den begynnelsebokstav som skall presenteras.

 

Det önskvärda vore att endast presentera titlar som "The Village" under "V", men inte "T".

 

Tacksam för svar,

Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att använda Replace:

 

[color="#0000ff"]SELECT[/color] * [color="#0000ff"]FROM[/color] newreviews [color="#0000ff"]WHERE[/color] titel [color="#0000ff"]ORDER BY[/color] Replace(titel,"The","") [color="#0000ff"]ASC[/color]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...