Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win98-maskin som startar om


[SH]

Rekommendera Poster

Håller på att felsöka en Win98-maskin som verkar helt hopplös att få iordning på.

 

Datorn är svärföräldrarns gamla personalköpsburk, en Compaq Presario som kör Win 98.

 

Problemet: Så fort Windows har laddats startar maskinen om. Omstarten sker utan felmeddelande och innan man hinner göra något (möjligen hinner man öppna startmenyn). Startar man i felsäkert så startar maskinen inte om. Problemet uppstod inte i samband med en installation eller uppdatering men det kom lite gradvis. Det började med att den startade om några gånger när man skulle starta den och efter ett par dagar startar den aldrig stabilt.

 

Vad jag försökt med: Avinstallerat de allra flesta program som fanns på maskinen. Tagit bort allt som inte behöver autostartas.

 

Tror inte på ett virus - maskinen har stått bakom en brandvägg det senaste året hos min fru (innan vi gifte oss). Den enda e-post som kollats på den är på Hotmail och den har inte använts till annat än ordbehandling och surfning på kända webbplatser. Tror inte heller på SpyWare.

 

Kan det vara hårdvarurelaterat? Fast det går ju bra i felsäkert läge...

 

Varför inte bara installera om? Därför att den enda programskiva som finns är en återställnings-CD och jag har inga papper på vad den återställer (endast OS? OS + Office? OS, Office + övriga prg som fanns förinstallerade?). Det ligger dessutom en hel del dokument och bilder som jag i så fall måste rädda på något sätt...

 

Någon som har ett tips? En tråd att börja nysta i? Annars är det bara att bita i det sura äpplet och backupa + köra återställningsskiva...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kanske kassa drivrutiner till grafik, ljudkort med mera.

Få som skänker dessa en tanke utan tror att de håller i evighet. Fel, de är färskvara. För gamla kan få vilken dator som helst att bli instabil.

 

Kolla upp vad datorn har för grafikkort, ljudkort och annat installerat.

 

http://www.snapfiles.com/get/everest.html

 

Försök sedan få tag på färska drivrutiner så långt som möjligt.

 

Varför inte bara installera om? Därför att den enda programskiva som finns är en återställnings-CD och jag har inga papper på vad den återställer (endast OS? OS + Office? OS, Office + övriga prg som fanns förinstallerade?). Det ligger dessutom en hel del dokument och bilder som jag i så fall måste rädda på något sätt...

 

En återställningsCD blåser burken och återställer allt som det såg ut när burken var fabrikslevererad.

 

Era dokument och annat som ni vill spara kanske ni kan dra över till en annan dator under tiden. Koppla loss hårddisken och sätt den som slave. Sen kan ni dra över allt ni är rädda om.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kassa drivrutiner till grafik, ljudkort med mera.

Få som skänker dessa en tanke utan tror att de håller i evighet.

Vet inte om jag helt håller med om att de är en färskvara - drivrutinerna till ett ca 4 år gammalt grafikkort brukar ha uppnått en viss stabilitet. Datorn har gått felfritt (eller så felfritt som Win98 kan gå) det senaste året.

Visst skulle jag kunna uppdatera lite drivrutiner men jag tvivlar starkt på att det hjälper...

 

Jag funderar mer och mer på hårdvarufel... Två orsaker till att det skulle kunna vara hårdvarufel: Felet kom gradvis och förvärrades samt att datorn fungerar i felsäkert läge (=minimalt med aktiv hårdvara).

Tror jag ska ta och plocka ur alla icke nödvändiga kort och testa lite mer imorgon.

 

Önskar att det vore Win 2000 eller XP på den så att man hade den kära gamla loggboken att titta i. Har inte mekat Win98-burk på fyra år, känner mig lite ringrostig...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemskt nyfiken på vad du kommer fram till, för jag har en gammal laptop med Win98 som betett sig underligt sen dag 1 med ständiga hängningar och allt. Men eftersom jag inte kan så mycket om datormek och firman som levererat den konkat så står jag där med en dator som lever sitt eget liv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SHAZZAM, mitt emellan ögonen!

 

Stopp och belägg. Nu tar vi det här sakta. Tänk på att jag är en gammal man. Som varit med sedan datorerna hette 8088 och kylning liksom nte var något problem.

 

Alltså.

 

Går datorn och hänger sig när/om processorn blir överhettad? Vad kan man mer förvänta sig av en dator som blir för het (förutom att den brinner upp och annat sånt?)

 

"Kylningen" i laptopen är nämligen ett skämt, men det var först efter att jag skaffat en stationär på 3.02 GHz som det där med kylning började gå upp för mig, att det kunde bli problem. Så när du nu säger det så... som sagt, SHAZZAM, mitt emellan ögonen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylningen till processorn kanske blivit dålig?

Nja, det tror jag inte. Maskinen går ju, som sagt, bra när den körs i felsäkert läge. Dessutom startar den om vid exakt samma tillfälle när man startar upp normalt, om överhettning vore problemet borde den gå lite längre när den är "nystartad" och dessutom uppföra sig på samma sätt i felsäkert läge.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(hmm... det där med "SHAZZAM" är inget uttryck jag känner till - är det någon slags förolämpning?)

 

Nåväl, jag har varit med om ett fall (med win98) där datorn uppförde sig ganska exakt som du beskriver... men tyvärr kan jag inte erinra eller säkert veta vad det var som sedan fixade tillfrisknandet.

 

Bl.a. forskade jag lite i det med temperaturen, har för mig att det stod någonstans att vissa processorer typ "spårade ur" ganska lätt när de blev för varma. Och problemen inföll faktiskt när det var värmeböja och det blev alldeles ovanligt varmt inomhus.

 

Går det bra att köra Scandisk?

 

Finns det bra med utrymme kvar på hårddisken?

 

Hur mycket RAM?

 

Du känner väl till att det nog finns en del felsökningshjälpmedel inbyggda, så att man kan experimentera att försöka starta på olika sätt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, maskinen går stabilt i felsäkert läge men bootar om så fort Windows startats när man startar normalt.

 

Scandisk och defrag går att köra, inga fel. Massor ledigt diskutrymme. Tyvärr bara 128 MB ram, annars hade jag blåst maskinen och lagt in XP (har en licens liggande).

 

När jag kommer hem ska jag plocka ut alla extra kort och test om manskinen går normalt då.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Shazzam" - en förolämpning?! Du läser alldeles för lite serier, min vän... Det betyder ordagrant översatt "Wham!" eller möjligen "Ka-BUFF!" Ungefär som det låter mellan öronen på mig vid de sällsynta tillfällen när poletten trillar ner hos mig. :)

Det där med usel kylning är ju ett kapitel för sig, tycker jag - när det var värmebölja senast umgicks jag nära nog med planer på att skaffa en tub flytande kväve eller nåt, bara det kyler, liksom... :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag funderar mer och mer på hårdvarufel...

 

 

Okej, kör på hårdvarufel då. :-)

 

Hämta ISO:n till "FelsökarCD:n" här:

 

http://www.ultimatebootcd.com/

 

...bränn på en CD-skiva och boota upp datorn på den. Sen kan du forska i hur din hårdvara mår i burken. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...