Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Audio-cd problem + annat...


melghor

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Införskaffade mig precis en combo cd-brännare, rättare sagt en AOpen COM5232/AAH (AOpen Combo 52X CDR / 32X CDRW 16X DVD / 52X CD Chamelon RETAIL intern IDE). Den är köpt på datorbutiken.com och dess direktlänk är följande: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AODVDC52X32 .

 

Mitt system ser ut som följande:

 

Abit BE6-II 2.0

PIII 700Mhz

192Mb ram

2 x 120gb Western Digital HDD

Hercules 3D Prophet 9200 128Mb DDR

Creative Soundblaster Live! Platinum 5.1 med Live!Drive IR

PCI 10/100 Standard nätkort

+ CD-ROM:en ovan.

 

OS:

Windows 98SE Eng med de uppdateringar som finns, installerade.

 

Nu till problemet.

 

Jag installerade senaste Ahead Nero (v6.3.1.20), tänkte bränna en audio-cd, vilket jag gjorde. Allt fungerade fint tills att jag skulle spela den. Bränningen fungerade felfritt rakt igenom, men då jag sätter in cd:n så hittar den inga filer. Påstår att cd:n är tom. Har även testat skivan i extern cd-spelare och den hittar inte heller skivan. Brände skivan i 16x med DAO.

Testade samma sak med TAO och då fungerade bränningen. Dock rekommenderas inte audio-cd:s att brännas med TAO enligt hjälpen i Nero.

Direkt efter bränningen med TAO testade jag att bränna med DAO/96 och det fungerade också! Knepigt nog. Trodde att problemet var löst här...men då jag idag skulle bränna en till cd med DAO/96 så var det samma problem. Påverkade min första bränning med TAO bränningen i DAO/96? Verkar väldigt knepigt i sådana fall. Har kollat upp allt jag kunnat vad gäller drivrutiner etc. CD-brännaren är uppdaterad med senaste firmware (1.10). Har även kollat upp ASPI-drivrutiner med versioner samt att alla filer finns. Allt såg bra ut.

Efter alla tester tröttnade jag och avinstallerade Nero och försökte rensa bort allt det lagt till. Installerade därefter Easy Cd Creator 6.0 och hoppades på att detta problem var program-baserat.

Brände en skiva i DAO och fortfarande samma problem. Bränningen flyter igenom fint (har även kört test-bränning i Nero samt i Easy Cd Creator). Skivan skapas utan problem men då jag sätter tillbaks skivan i datorn så finns det inga .cda-filer på den.

Frågan är om cd-skivorna förstörts...? Om jag tar en skiva som jag bränt på med DAO ovan så verkar det enligt programmen inte vara några problem att bränna på skivan igen. Allt är mycket förbryllande. Vad gör brännaren med cd:n då den bränner enligt programmet eftersom inget verkar fastna på skivan?

 

Tillägger att cd-brännaren sitter på en egen ide-kanal som master. IDE-kabeln är dock rätt lång. Kan detta påverka något? Kabeln har fem eller sex kontakter. Den är kopplad till mobot samt att nästa kommande kontakt sitter i cd-brännaren varav tre eller fyra kontakter på slutet inte används. Inbillar mig att detta kanske kan påverka överföringen?

 

Ytterliga en grej jag lagt märke till är att då en cd sitter i läsaren med data så blinkar lampan + hdd-leden till samtidigt med jämna mellanrum. Detta då cd-skivan som sitter i, inte används av något program utan bara ligger och vilar.

 

Har sökt överallt på Internet efter möjliga svar men inte hittat något vettigt. Lägger mitt hopp till er här i forumet. :)

Finns det några frågetecken vad gäller hårdvaran, mjukvaran, etc så är det bara att fråga.

 

Tack på förhand

Tomas

 

[inlägget ändrat 2004-09-21 00:12:55 av melghor]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...