Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Den här datorn" hänger sig


Cechise

Rekommendera Poster

Det händer allt för ofta för mig. Oftast när jag använt datorn ett tag och försöker öppna "den här datorn" hänger sig fönstret. När jag försöker ctrl+alt+del stänga det hänger sig hela explorer.exe. Och när ja försöker stänga explorer.exe hänger sig taskmgr. WTF säger jag och startar om.

 

finns det nån bättre lösning? Nån som vet vad det kan bero på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här datorn och explorer.exe är i princip samma sak, så det är inte konstigt att explorer.exe slutar att funka när du stänger Den här datorn.

 

Du kan kolla denna inställning:

 

Den här datorn - Verktyg - Mappalternativ - Visning

Klicka för Öppna mappfönster i separart process (sista alternativet på min dator).

 

Du bör nog i vilket fall som helst kolla efter att du inte har något virus, för inte är det normalt att Den här datorn hänger sig. Du kan pröva en on-line skanning här:

 

http://housecall.trendmicro.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skannar min dator regelbundet med norton och AdAware. Så vitt jag vet är den både syware-, adware- och virus-fri. Har bytt nu iaf till "öppna i separat process". So far so good, men vi får se vad som händer.

 

Ett annat problem jag har är att exempelvis XP-hjälpen inte funkar. Får "det går inte att hitta filen" när ja klickar på "Hjälp och support" i start-menyn. Samma sak är det med msconfig. Skriver ja in det i run: så hittar den det inte. Det ligger dock (precis som hjälpen) på rätt ställe och jag kan starta det genom att gå dit och köra det. Är det nåt som saknas i registeret eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte. Den hänger sig ändå.

 

Men jag tror jag kan ha hittat problemet. Daemon-tools har tydligen släppt en hotfix för att bla lösa problem med "atapi.sys-lock with XP SP2". Kan möjligen vara det som jag råkat ut för. Installerat det nu och än så länge går det bra. Får se vad som händer.

 

Hjälp och msconfig problemet kvarstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ropade hej för tidigt ännu en gång. Alldeles nyss uppstod problemet igen. Kan inte förstå vad det är som orsakar det. Funderar på att rensa ut hela systemet å installera nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...