Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bostream-konfiguration


patsy

Rekommendera Poster

Har haft Bostreams istream uppkoppling i snart ett år nu.

Mitt problem är att jag aldrig lyckats få igång modemet med vare sig den medföljande cd-skivan eller konfigurera den manuellt via 10.0.0.138. Istället har jag använt mig av XP:s egna guide för ny nätverksanslutning, vilket fungerar jättebra. Jag har alltså aldrig haft några problem att ansluta mig, det är bara det att jag nu gett mig fasen på att det skall fungera som det är tänkt att göra.

 

Med Bostreams medföljande cd-skiva är det tänkt att man lätt och snabbt skall skriva in sina kontouppgifter och så konfigureras modemet automatiskt. Men när jag försöker göra detta så får jag bara upp att det inte går att hitta nåt modem på nätverket och att man skall kolla så att ingen router eller brandvägg ligger i vägen. Jag har givetvis stängt av brandväggen innan och nån router har jag absolut inte. XP:s brandvägg befattar jag mig inte med överhuvudtaget.

 

När man försöker via webgränssnittet(10.0.0.138) misslyckas man också. Modemet hänger sig när konfigurationen skall uppdateras, och man blir tvungen att återställa det till fabriksinställningar för att få det att fungera igen. Jag tror inte det är fel på modemet. Det är mitt andra modem. Mitt första fick jag utbytt eftersom det blev nåt elfel. Båda har dock haft samma problem med konfigurationen.

 

Hur skall jag göra? Jag vill att det skall fungera som en direkt anslutning som det är tänkt med Bostream. Istället fungerar det nu som en vanlig uppringd anslutning som jag måste ansluta till varje gång jag startar datorn.

 

Ett alternativ till den klassiska konfigurationen (om det är möjligt) är att modemet endast fungerar som ett klassiskt modem som bara skickar och tar emot data, dvs man stänger alla extra funktioner såsom NAT, DHCP etc och ställer in det själv på det interna nätverket som även får sköta DNS:er. Går detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag råkat ut för nåt liknanade. Men... I mitt fall var det 192.168.0.254 till konfigurationssidan i ADSL-routern som i mitt fall var en Speedtouch510. Är du säker på den IP du angivit?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. 10.0.0.138 är adressen till routern. Om jag provar din adress händer ingenting. Du hade varit med om nåt liknande. Hur löste du problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt att det är 10.0.0.138 som gäller när modem är i fabrikslöge. Om du däremot då loggar in på modemet och börjar manuell konfiguration (flyttar över Routed_PPPoE_NAPT.ini till modemet) så kommer modemet till slut att byta ipnummer till 192.168.0.254. Du säger att modemet hänger sig, den kanske bara har bytt ip och du därmed tappar kontakten med det?

 

Är det så måste du då även byta ip på din dator till någon inom samma intervall t.ex. 192.168.0.10 eller köra dchp som borde vara aktiverat om allt är som det ska.

 

Har du kollat in manualen för iStream och mac? Den kan nog annars ge några tips även om du inte kan använda den rakt av eftersom det är ett annat operativsystem. Men det hänger du säkert med på =)

 

//Sara - nog dags att lägga ner nattsvamlet *bädda ner sig*

 

---

http://www.bostream.com/pdf/installguide_510_macintosh.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fast det allra enklaste är att använda Bostreams automatiska installation som medföljer cd skivan (Setup.exe") Eftersom den alltid klagat på att den inte hittat nåt modem på nätverket har jag misstänkt att något varit fel. Så jag slog av det integrerade nätverkskortet och gick till affären och köpte ett nytt(häromdagen) och med det funkade allt jättebra. Problemet är inte längre ett problem, men tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...