Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia 8000 långsamt??


rektum

Rekommendera Poster

Har nyligen införskaffat mej Telia 8000 med hopp om att tanka slite snabbare än Telia 0.5 i alla fall. Men när jag sitter på DC++ och liknande kommer jag ALDRIG över 1Mbit/sek ändå. Oftast runt 60-70 Kb/sek. Då tankar jag enbart från de med liknande hastighet eller högre. Vad är fel? Drog hem linux från Sunet's FTP och landade på 3Mbit som snabbast....men jag borde ju komma upp i åtminstone 6-7Mbit om Telias bredband funkar som det skall.

 

Jag har Windows XP's egna brandvägg på (ej SP2's) och kör Avast Antivirus.

 

Nån som vet vad som är på tok?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova med TPTest Statistik och se vad du får för värden där.

 

http://www.tptest.se/statistik/start.asp?lngCategoryId=1332

 

Andra med Telia 8000 har fått normala mottagningshastigheter på 5-6000kbit/s på den webbplatsen.

 

Sen är ju upphastigheten bara 0.8 Mbit/s på ditt abonnemang och det begränsar ju nedladdningshastigheten också. Någon annan vet kanske om DC++ är extra känslig för det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort testet och fått samma svar du skriver 6-7Mbtit. Så det verkar ju vara lugnt. Men, det är just när man tankar på "riktigt".

Tack för hjälpen iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 8 Mbit ner till dig och 0,8 Mbit upp från dig och den du tankar från har samma typ av anslutning så kan du ju aldrig få mer än 0,8 ner till dig eftersom din motpart inte kan skicka ut mera.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hejsan "Rektum"

Jag vet vad du menar, jag håller själv på att strida med Telia ang. samma problem.

Vid tester med TPTEST så får man schyssta värden fast bara på UDP inte på TCP.

UDP är din genomströmningshastighet som du borde komma upp i.

TCP är den faktiska hastighet som du kommer upp i när du surfar osv.

 

Min UDP är: ca 790Kbit/s uppströms och 7,10Mbit/s nerströms. HELT OK

fast TCP är: ca 765Kbit/s uppströms och 1-1,5Mbit/s nerströms. EJ OK

 

Jag har tagit upp detta med Telias mättekniker som säger att felet ligger inte hos dom eftersom UDP´n är ok. Jag har även ringt supporten på ZyXel som har sagt att det kan bero på splittern (telekontakten till modemet), men jag har testat en "vanlig" telekontakt också utan ändrat resultat. Ska senare i em låna hem kompisens ADSL modem och testa detta. Visar det sig att det funkar ok, så bör det vara modemet.

 

Jag lägger in ett nytt inlägg när jag kollat upp detta och vet mer.

 

 

Mvh / Jimmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv Telia 8000 och har inga problem att komma upp i 700-800 kb/s på dc++. Har till och med varit uppe i 1200 kb/s vid något tillfälle. Men det beror mycket på vem man är uppkopplad mot har jag märkt. Kan även ligga på 600-800 kb/s via ftp hos en kompis. Så för mig fungerar Telia 8000 bra tycker jag i alla fall.

 

Jag kör WinXP pro med sp2 installerat och använder inte windows inbyggda brandvägg. Använder NIS 2004.

[inlägget ändrat 2004-10-18 11:15:34 av zyx]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en till med telia8000. Bandbreddstesten ger helt okej siffror, men på senare tid har webbsidor börjat ta tid att ladda. Dvs det dröjer ett tag när man klickar på länkarna innan sidan kommer upp. När sidan väl kommer upp, så kommer den blixtsnabbt som förr. Men det som dröjer är "sidan har hittats". Är det kanske microsofts servicepack 2 som är boven?

 

Sen kan jag ju säga att Kazaa har blivit ganska nerslöat. Tiderna man fick förr (flera downloads samtidigt på 100-200-300 kB/s) kan man glömma, idag ligger de flesta på 5-10 kB/s, enbart några ytterst få i veckan på flera hundra kB/s. Jag läste någonstans att ISP:erna kan strypa bandbredden på portarna där fildelningsprogrammens trafik går. Kanske är det så telia har gjort?

 

Om UDP samt TCP: UDP "saknar" felkorrigering, TCP har felkorrigering. Finns det mycket "brus"/störningar så känner TCP av detta och drar ner på trafiken, medan UDP fortfarande ropar "Geronimo!". Sen är det också som så att det finns bara plats med si och så bandbredd för TCP i ett nätverk, så TCP-trafiken kan vara "full". -Dvs. det kan visst vara telias "fel" att TCP går långsamt, om nu telia sålt "för mycket" abbonemang till fjodertonåriga fildelare som tar all bandbredd...

 

Jag kan lugnt påstå (jag var den förste i min station med 8000, anmälde omedelbart när nyheten kom, hade det en timme efteråt) att trafiken/bandbredden var bättre innan "alla" skaffade 8000. Samma sak var det med bip.net 33.3, tele2 v90, och som sagt telia8000. Tyvärr är det väl så att ISP:erna säljer mer än vad de har..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har liknande problem. Har haft Telia 8000 i ungefär en månad, men jag har aldrig kommit upp i den hastighet som jag förväntade mig.

 

När jag kört TPtest har jag kommit upp i normala värden i UDP, dock inte mer än 1Mb i mottagning i TCP.

 

Har hållit på och krånglat med olika jack, hade till en början inte i första jacket då en bekant sagt att det inte har nån betydelse. Men när jag provade att sätta in i första jacket kom jag enligt TPtest upp i den normala hastigheten. Felet var bara att inget annat jack fungerade under tiden man hade något insatt i det första. Har nu idag hållt på och bytt mellan olika jack, och fått det första jacket att fungera normalt.

Och självklart så fungerar det inte ändå, ligger ändå på samma hastighet som tidigare... Har inte en aning om vad jag ska göra nu.

 

Vore tacksam för lite hjälp, är glad för minsta lilla. Jag är inte så hemma på det här med datorer...

 

//Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...