Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillverka spel


Miljarder

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har en spelidé som jag tror skulle kunna generera en hel del pengar men i Sverige är det omöjligt att anställa 10 pers i minst 1 år som ska utveckla spelet utan att ha dom pengarna i förväg.

 

Jag tycker att man skulle kunna få "anställa" 10 personer som arbetsförmedlingen eller dyligt betalar en a-kasselön till. En så pass avancerad programmerare kanske inte nöjer sig med en sådan lön men då skulle man kunna ge dom en del av vinsten för försäljningen också. Detta borde även uppmuntra till ett bra arbete och att de går in för att göra ett bra spel. Året därefter skulle de kunna få en bättre lön om nu spelet blev en hit.. men men.

 

Dessutom skulle man kunna få bidrag för maskiner osv då detta företaget inte skulle ha några som helst inkomster det första året i alla fall. Det finns så många "skitföretag" som lever på bidrag och arbetslösa och Sverige får inte tillbaka mycket på detta så att då borde de väl kunna satsa på något som verkligen skulle kunna bli något!? Om spelet blir bra så inbillar jag mig att det skulle kunna generera massor av pengar och då skulle vi betala skatter, arbetsgivaravgifter, skapa arbetstillfällen osv, staten skulle få tillbaka dessa satsade pengar många ggr om.

 

Jag har funderat på att starta ett företag i något låglöneland och driva igenom min idé men för det så krävs det en hel del pengar också. Dessutom skulle Sverige gå miste om alla pengar som genereras i framtiden..

 

Hur man än gör så borde det finnas människor som är intresserade av mitt projekt och är villig att vara med och investera, vart hittar man sådana människor!? Jag själv skulle kunna bidra med 200k kr men men.. det räknar jag med att marknadsföringen går på.

 

Finns mycket att orda om detta men ni orkar säkert inte läsa mer..

 

Tyck till och kom gärna med förslag! =)

 

Ha det bra!

 

//Miljarder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man skulle kunna använda A-kassan som riskkapital utan återbetalning utom möjligen skatteinkomster om projektet blir lyckat låter inte som en särskilt bra ide tycker jag, däremot finns det väl andra statliga organ som sysslar med just sånt, har för mig att det finns nåt som heter vinnova eller nåt liknande där man kan få riskkapital från staten. Kanske bara ger pengar till vissa typer av projekt men har för mig att dom verkar inom it, kanske kan vara nåt att kolla upp åtminstone. Annars återstår väl bara att leta reda på någon riskkapitalist som vill investera lite pengar.

 

Hmm när jag tänker efter lite så kanske det går att göra som du säger, få anställningstöd ett tag (tror det är 6 månader) och betala överskjutande lön själv. Kanske kan bli svårt att få 10 st anställda på det sättet men kontakta nåt nyföretagarcentrum eller liknande där du bor och hör efter.

 

Lycka till

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis detta som riskkapitalister är till för. Inför dessa måste du bl.a:

- utforma och konkretisera din idé

- presentera siffror som övertygar om att det finns en målgrupp för produkten

- hitta personer med kompetens som du kan påvisa klarar av att genomföra arbetet

 

Mycket mycket mer behöver du också visa att du förutsett, räknat på osv. Det finns säkert någon härinne som varit närmare i kontakt med en riskkapitalist än jag nånsin har som kan utveckla mer detaljerat/korrekt =)

 

Ett annat tips är att gå ihop ett antal personer och arbeta på fritiden ett tag, tills man har en prototyp. Då har ni mer kött på benen när ni behöver locka någon som vill satsa pengar på slutförande och marknadsföring/distribution.

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-14 17:04:30 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan en möjlighet vara att du använder dom 200k kr till att betala räntan på ett banklån som du får genom att ställa allt du äger som säkerhet för. Kanske inte så kul om det misslyckas men det är kanske ett alternativ om du kan övertyga banken om att låna ut pengarna till dig.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man skulle kunna använda A-kassan som riskkapital utan återbetalning utom möjligen skatteinkomster om projektet blir lyckat låter inte som en särskilt bra ide tycker jag,

 

Jasså!? Jag tycker att det vore skitbra att arbetslösa gjorde någonting nyttigt istället för att skickas iväg på en massa löjliga utbildningar - såsom datakörkort eller liknande - eller sitta hemma och peta ludd i naveln. Då tycker jag att det vore bättre att de kom ut och gjorde lite nytta och skapade sig förutsättningar för en fortsatt framtid för både dom själva och resten av kommunen/Sverige.

 

Dessutom kommer det en massa telefonförsäljarföretag hit till landsbygden istället och lever på bidrag ifrån komunen, de kan få en massa bidrag och sedan så flyttar de vidare när dessa stålar är slut.

 

Ett annat tips är att gå ihop ett antal personer och arbeta på fritiden ett tag, tills man har en prototyp. Då har ni mer kött på benen när ni behöver locka någon som vill satsa pengar på slutförande och marknadsföring/distribution.

 

Min idé är så bra(tycker jag) så att jag vågar inte berätta den för alla, då är det svårt att få med intresserade också.. dessutom så brukar sådant falera ganska fort då det blir brist på intresset. Men jag har tänkt tanken själv, frågat en massa kompisar och börjat lite själv.

 

Annars kan en möjlighet vara att du använder dom 200k kr till att betala räntan på ett banklån som du får genom att ställa allt du äger som säkerhet för.

 

Uteslutet, vägrar att låna stålar av utsugarbankerna.. =) Jag är kritisk mot mycket i samhället.. hehe, skulle kunna "skälla" på många jag! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså!? Jag tycker att det vore skitbra att arbetslösa gjorde någonting nyttigt istället för att skickas iväg på en massa löjliga utbildningar - såsom datakörkort eller liknande - eller sitta hemma och peta ludd i naveln. Då tycker jag att det vore bättre att de kom ut och gjorde lite nytta och skapade sig förutsättningar för en fortsatt framtid för både dom själva och resten av kommunen/Sverige.

 

För det första så tror jag inte att du hittar så värst många duktiga spelprogrammerare bland dom arbetslösa som skickas på diverse utbildningar så om du inte menar människor utan arbetslivserfarenhet så skapar du snarare en extra kostnad för samhället genom att dom slutar på sitt nuvarande inte fullt så roliga programmeringsjobb för att börja skriva spel för a-kassans pengar.

Däremot så skulle jag gissa att om du och några till går ihop så kan ni få starta eget bidrag.

 

Mitt bästa tips är dock att kolla upp vinnova eller vad det nu var dom hette.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns många duktiga programmerare som är arbetslösa, de kanske inte har hållit på med just spel men steget är nog inte så långt att kunna lära sig det om de redan är duktiga på C++ och C# osv..

 

Jag har redan ett företag sedan två år, då fick jag minimum starta-eget-bidrag som var då ca 3500kr/månad, några äldre kompisar som startade företag fick nästan 10000kr/månad - bara det är en hyffsad orättvisa, varför ska jag ha en annan förutsättning att lyckas för?! Dock är jag den som fortfarande kan leva på mitt företag och det växer. =) Jag hoppas på att samla ihop pengar så att jag kan genomföra mina ideér och får jag inte hjälp så får det bli utomlands.. Kineser kan man anställa för 10000kr/månad/person inkl alla skatter osv, här räcker det inte med 50000kr/månad/person.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan väl vara sant att det finns många duktiga programmerare som är arbetslösa och givetvis så kan dom lära sig att programmera spel.

 

Vad gäller starta eget bidrag så grundar sig väl det i vilken a-kassa ersättning du har innan. därmed inte sagt att det är rimligt för det är inte så mycket som är när det gäller a-kassan :)

 

Att 50000/månad inte skulle räcka till lön och skatter borgar väl för att du inte skulle få svårt att hitta personal i alla fall :) Anmäler mig som frivillig att lära mig programmera spel för 35k/mån :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjorde någonting nyttigt istället för att skickas iväg på en massa löjliga utbildningar - såsom datakörkort eller liknande

 

Livet är inte bara arbete...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ok, det var lite överdrivet med 50k kr men inte mycket.. det är skatter, arbetsgivaravgifter och grejer så att billigt är det inte!

 

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livet är inte bara arbete...

 

!? Nej vem har sagt det? Livet är inte datakörkort heller!! =) Jag vill ju tillverka spel för de som föredrar att spela istället för att arbeta! ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...