Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Den digitala mikrodatorn ?


johan pålsson

Rekommendera Poster

johan pålsson

Är det nån fler än jag som upplever att man blivit lurad att installera en stor fet långsam spyware ??

 

Jag menar Zenioläsaren..

 

Det tar mellan 3-5 sekunder att byta sida (på min dual-pentium 866) och läsaren vägrar att öppna tidningen om den inte har kontakt med zenio.com

 

 

Man kan ju också undra vad IDG får tillbaka från Zenio ?

 

Ex.

Prenumerant xxx med mailadress xxx@xxxx.se har tittat på följande sidor:

 

Sid1, 4 gånger, total tid 4.23 min

Sid2, 1 gång, total tid 23 sek

Sid3, 2 gånger total tid 7 minuter

 

Osv..

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Müller, IDG.se

Hej Johan, förmedlar ett svar från marknadschefen på MacWorld (som också finns i Zinioformat)....

/Magnus Müller, Chefred IDG.se

 

Hej Johan,

Jag känner inte igen kritiken du ger. Systemet är gjort för att du ska läsa tidningen lokalt. Du behöver inte vara uppkopplad efter nedladdning.

Jag har själv provat Zinio Reader på en rad olika datorer och om du inte har extremt lite ram-minne så ska din konfiguration räcka gott och väl.

 

Vi får ingen läsinformation från Zinio. Eftersom tidningen skall läsas lokalt så finns det inte möjligt för Zinio att mäta läsaregenskaper.

Dock får vi dina uppgifter när du loggar in för ett gratisnummer.

 

Jag hoppas att det löser sig för dig och att du får en positiv upplevelse av Digitala Mikrodatorn,

 

se vidare här för mer info:

 

http://zinio.custhelp.com/cgi-bin/zinio.cfg/php/enduser/ask.php

 

Mvh

 

Jesper Landén

Marketing Manager MacWorld Sweden

 

[bild bifogad 2004-09-13 13:11:31 av Magnus Müller, Chefred, IDG.se]

620832.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej Magnus.

 

Tyvärr missade jag ditt svar då jag glömde kryssa i trådbevakningen.

 

Angående läsaren.

 

Jo, det är tyvärr så (på min maskin), när internetförbindelsen bryts vill den inte öppna tidningen utan talar om att den saknar kontakt med "zinio.com".

 

Detta tillsammans med den mängd ikoner den dräller omkring sig i startmeny (2 st) och skrivbord gör att jag blivit misstänksam.

 

Spyware brukar ju bekant försöka existera på så många ställen som möjligt i systemet samt vilja ha kontakt med "mamma".

 

Och, med 512 MB RAM så borde det inte gå långsamt.

 

Ett liknande dokument i PDF-format med ungefär samma upplösning går på den här datorn betydligt fortare att bläddra runt i.

 

 

Dock, jag har idag installerat in läsaren på en modernare maskin, Athlon 2.8, 1 GB RAM, där går det snabbare (1-2 sek att byta sida, beroende på animeringarna) och, det går att avaktivera internetförbindelsen och fortfarande läsa tidningen.

 

Så, jag ska ta och installera in läsaren igen på den äldre maskinen, det verkar som att det blivit något installationsfel eller någon konflikt.

 

Men, innan ominstallationen tror att jag ska testa läsning igen, dock med en paketlogger/sniffer imellan, vore intressant att veta varför den vill prata med zinio.com när man öppnar en tidning..

 

 

 

Mvh

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...