Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD spelare som läser Divx.avi


-pelle-

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag skall köpa en ny DVD spelare och undrar om DVD/Divx spelarna spelar upp .Divx.avi som verkar vara det vanligaste formatet (är inte så hemma på detta) Eller får man bränna den filen som en VCD istället. (iom att det är avi)

 

mvh

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Gemini 340 från NetOnNet för 800 kr och priset speglar nog kvalitén. Men vill man komma billigt undan så kan man köpa den men vara bered på att många DivX och Xvid inte kan spelas upp (räkna med att 70% går att spela). Jag lurar på att köpa den dyrare Kiss-spelaren imen vet inte om de gör bättre spelare.

 

Till din fråga:

 

Du bränner helt enkelt dina .avi filer (ska vara DivX/Xvid) eller mpg filer som vanlig data. När du sedan går till spelaren och sätter i skivan ser det i teven ut ungefär som på dataskärmen. Där finns mappar och filer. Bara att klicka och se filmen (inga menyer). Likadant är det med bilder du bränner på skiva. Sätter du däremot i en äkta DVD-film uppför sig spelaren som en vanlig DVD-spelare.

 

Hoppas du blev nöjd med svaret.

 

[inlägget ändrat 2004-09-09 16:22:30 av Blindbock]

[inlägget ändrat 2004-09-09 16:24:11 av Blindbock]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man däremot köper en chippad xbox så spelar den precis allting utom brända cdskivor om man inte har tur och får en med en bra dvdspelare. Det löser man iofs enkelt med nätverk till datorn och stoppar skivan i cdspelaren där istället. Kanske är lite dyrare än dom billiga divx dvd spelarna men man får mycket mer också.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren.

 

Jag har dock inte riktigt begripit ändelsen .Divx och ändelsen .Divx.avi

Är detta samma sak? Läser spelaren det också?

 

Jag skall köpa Phillips 630. Den verkar helt OK

 

/Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filändelsen .avi har farit uppe innan men jags kriver ändå. Rippar man en DVD til DivX så får den filändelsen avi. Vi säger att vi ripar filmen Snoken och också sparar den som snoken. Då kommer den heta

snoken.avi.

Samma gäller för många andra komprimeringstekniker som t ex Xvid. Filen kommer fortfarande heta snoken.avi men kanske inte kunna spelas upp i samma program då man måste ha rätt codek (som DivX 3.1, 5.1 eller Xvid mm). Så avi är en filändelse som kan vara antingen Windowsformat, DivX, Xvid med mera.

 

 

 

Vilken bestämmer över mitt liv, jag eller datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att allt föll på plats. Jag kollade spelaren du ska köpa men hittade inget om det gick spela det amerikanska tv-systemet NTSC på en pal-teve. Har du då inte en TV som kan visa NTSC på en TV mes nordeuropeiska pal, så är du illa ute om du ska titta på film från nätet. Kolla då noga att Philipsen kan det, jag har en Philips för 5000 kr som inte kan. Bl a därför jag köpte NetOnNet-spelaren som extra dvd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har själv köpt en Philips 720SA, storebror till 630 kan man kanske säga. Största skillnaden att den har inbyggda dekoders. I alla fall så spelar denna upp NTSC på PAL-TV, dvs du kan be den skicka ut en PAL signal oavsett vad skivan du spelar har, alternativt så kan det skicka ut både PAL och NTSC. Spelar dessutom varenda xvid, divx fil jag stoppat i den. Riktigt trevlig, kan rekommenderas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: för er som fallit för det!

 

men tyvärr säger jag att enda anledningen till att köpa den i mitt läge är för att den har kommit i en sådan snygg sony modell eller något linande..

 

vist ses det mkt divx filmer men jag föredrar inte och bränna ner det överhuvudtaget.. tycker inte kvaliten håller standarden, iallafall av det jag sett...!!

 

svcd/vcd går minst lika bra.. men nu kommer den stora haken det är att det blir oftast i 2 delar. känns ju bättre sätta på en skiva.. jag dvd format eller lite överklassat att hemma på bara backupfiler/movies..

 

nä jag håller mig till min dator som är kopplad till teven och min dvd spelare som den är..

 

men en fördel finns ju faktiskt det är att den är att formatet är oftast i mindre format.... för dem som nu skulle tycka om det...

 

MVH johanna ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är en DVD-film bättre.

 

Men i mitt fall brukar jag se tv-serier i divX/Xvid och lustigt nog brukar de vara i bättre kvallité, med bl a bredbild) än när de visas i TV. Sedan är det ett utmärkt sätt att putsa upp engelska. Vill man dock ha text och ser sina filmer i bla TV 1000 med widescreen-tv gör sig filmerna bättre i DivX. Då kan man förstor upp bilden och ändå få texten på rätt ställe och bildkvallitén går inte särskilja på 50% av filmerna.

 

Kör jag däremot genom datorn är inte DivX/Xvid mycket att hurra för. Filmer i amerikanska tv-systemet hackar och bilden är med mitt ATI Radeon 9600 kort ganska blaskig även med Pal-filmer.

 

Vilken bestämmer över mitt liv, jag eller datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har att göra med skärmen respektive tvns upplösning!

 

jag har bra mycket bättre bildupplösning på datorn självklart än min 32 tums phillips widescreen. 50Hz.

 

men som sagt blir det belvämare och sitta i soffan och softa till någon bra film... I formatet DivX/Xvid är det oftast någon text..

 

men jag som inte "kanske" skulle haft lite sämre hörsel, är något sämre på engelska än mängden.... skulle behöva höja ljudet.. och som du säger genom datorn, ganske blaskigt...blir det ganska mkt och då sitter hela huset och hör vilken spännande filmkväll jag har där hemma-..

just för att har bara tyvärr sett sämre grejer i det formatet..

ska inte säga för mkt det är i stora drag oftast dem sjlälv rippade..

 

men den går mkt snabbare och ladda hem!

 

men som sagt detta är ju mitt privata tankesätt: men jag har ifs en dvd som jag är nöjd med.. så en Divx/Xivd är inte min grej... tänker köpa en stationär md...

 

men har man ingen spelare och har helst dator med tillbehör... ingen kommentar!!

 

MVH johanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa om man ska se film genom datorn är nog att köpa en plasma-tv och ta in bilden genom DVI-ingången. Men 20-30 000 kr för en teve? Vem har råd med det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...