Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Live radiostreaming


nazok

Rekommendera Poster

tja!

 

jag undrar om någon vet ett företag som erbjuder streamingtjänster för radio.

 

Jag vill sända live radio via webben, med 32 kbits/s kvalité med en kapacitet på Ca 100 lyssnare simultant.

 

Finns det några sådana företag i Sverige som erbjuder sådana tjänster för ett rmilgt pris?

 

tjenix

/n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det billigaste och enklaste måste ju vara att göra det själv.

Windows 2000 & 2003 Server har ju Windows Media Services inbyggt.

Där kan du streama vad du vill, det enda du behöver är hyfsad bandbredd som du hade fått betala ialla fall om nån annan gjort det åt dig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, tack för svar!

 

Vad kommer att krävas rent instrumentellt och vad kan det kosta att inskaffa det för att kunna sända live webradio för 100 lyssnare simultant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en intressant sida!

 

Det skulle alltså vara möjligt att göra musik tillgänglig för nedladdning, lagligt och allt, bara man betalar €0,1+moms "per verk och nerladdnign" till STIM?

 

Det känns som om något fattas, så enkelt och billigt kan det väl ändå inte vara att börja sälja musik om man nu skulle vilja det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte nedladdning, streamingreglerna är samma som för vanlig radio. Sedan om användaren har program för att själv spara det som strömmas in är en annan sak. Då gäller nog samma regler för användaren som om man spelar in vanlig radiomusik på kassett. Hur dessa regler ser ut idag vet jag inte, men de berör som sagt inte dig som broadcaster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med "nedladdningsbar musik" måste de ju rimligtvis mena nåt annat än "streamad musik"?

 

Hm, det där har jag missat. Ja, jag står lika frågande som du. När det gäller ringsignaler förstår jag tanken, men de utvecklar inte vad som i övrigt är nedladdningsbar musik. Det kan ju omöjligtvis handla om det man hoppas på =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog för enkelt för att vara sant...

 

http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/7EC69C335EB9C5C3C1256BDB00447772

 

Övriga nödvändiga tillstånd

Stim/NCB företräder upphovsmännen - det vill säga kompositörer, textförfattare, arrangörer och deras förlag. Men även artisternas/musikernas och skivbolagens inspelningsrättigheter skyddas av upphovsrätten.

 

För närmare information om hur man får tillstånd från artister/musiker och skivbolag, kontakta Sami respektive Ifpi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man inte kosta på några Windows-licenser eller inte har så kraftig hårdvara så kan ett helt gratis alternativ vara att sätta upp Shoutcast på en Linux-server.

Shoutcast har program både för server och dj:s.

Vet inte exakta specar för hårdvara men RAM skadar ju aldrig att ha.

Har för mig att det funkar bra att köra med 20 lyssnare i 128k med 64MB RAM utan att det laggar...

 

Shoutcast hittar du här: http://www.shoutcast.com/download/

Och valfri Linux-dist kan man ladda hem från deras siter...

 

Shoutcast funkar på Windows också!!

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...