Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Z1010 vid byte mellan 3G och 2G


meette

Rekommendera Poster

Är det fler än jag som har problem med Z1010 när den ska byta nät från 3G nätet till GSM-nätet ?

Den vill inte göra det automatiskt utan visar "endast SOS-samtal".

Gör jag en ny sökning efter nätverk hittar den S Comviq.

Efter ett tag så hoppar den över till 3G och tappar täckningen och visar "endast SOS-samtal" osv.

Har uppgraderat mjukvaran till R1G007 idag men felet kvarstår.

Som telefonen är nu är den helt obrukbar då det i Umeå inte är så bra 3G täckning.

Varför släpptes SE Z1010 ut på marknaden då den ej fungerar ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma problem för alla verkar det som. Jag har också det problemet. Dock har jag, där jag befinner mig, nästan alltid 3G-täckning utom på mitt jobb. Så under arbetstid kan jag ej bli nådd. :thumbsdown:

 

Men det är som du säger, ny sökning kan hjälpa ett par minuter, men inte i längden. Har även testa välja nät manuellt, men det hjälper inte heller.

 

Mvh

Yeppe - Med Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick följande svar av SE helpdesk på mailen

 

Hej XXXXXX !

 

Tack för att Ni kontaktade Sony Ericsson Call Center.

 

 

Om problemet kvarstår trots uppdatering av mjukvaran bör ni kontakta er operatör för

hjälp. Det finns ej något problem med nätsökning i senaste mjukvaran som vi känner

till.

Det går tyvärr ej att låsa telefonen på GSM-nät. Enda sättet att hindra den från att

koppla till 3G-nätet är att byta till ett vanligt SIM-kort.

 

Vänliga hälsningar,

/XXXXXX

Sony Ericsson Call Center

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppgraderat mjukvaran till R1G007 idag men felet kvarstår.
VAAAAAAAAAAAAAAAAA!?

Jag har nu varit utan min telefon i över en vecka för att den är på uppgradering just för att åtgärda detta felet!

 

Om det inte blir bättre när den kommer tillbaka kommer någon stackare på Telias kundtjänst lynchas. [grottman]

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min man har Z1010 som jobbtelefon, hemma har vi bara 3G närmast fönstren men den byter hur snällt som helst till Telias GSM-nät när han avlägsnar sig från fönstren, så det är knappast något generellt Z1010-problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min man har Z1010 som jobbtelefon, hemma har vi bara 3G närmast fönstren men den byter hur snällt som helst till Telias GSM-nät när han avlägsnar sig från fönstren, så det är knappast något generellt Z1010-problem.
Mitt problem uppstår när jag påtvingar 3G med en sökning. Eftersom telefonen aldrig har 3G som nät tvingar man in den på det. Och sen freakar den när den tappar 3G-nätet.

Har även 2 bekanta med Z1010 som har samma bekymmer. Har dessutom pratat med Telia som meddelade att det var en mjukvarubugg i telefonen. Om de nu visar sig ha fel... [grottman]x2

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem uppstår när jag påtvingar 3G med en sökning. Eftersom telefonen aldrig har 3G som nät tvingar man in den på det.

Varför har den aldrig 3G som nät då utan att man tvingar den?

Telefonen jag nämnde förut går tillbaks till 3G när man kommer intill fönstren igen utan att man behöver göra något.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har den aldrig 3G som nät då utan att man tvingar den?

Telefonen jag nämnde förut går tillbaks till 3G när man kommer intill fönstren igen utan att man behöver göra något.

Det hände någon gång att den lyckades pricka in 3G-nätet och växlade smidigt tillbaka till "2G" efter en stund. Men när man sitter här - i centralaste Borås och bara har det vanliga nätet blir man lite ilsk och tvingar fram 3G:t. Sen går man en sväng och byter troligtvis sändare - ja då tappar den 3G:t och får antingen "Bara SOS" eller "SIM inaktivt" (som den ibland får för sig). Då hjälper det inte ens att starta om telefonen utan man måste låta den vara avstängd en stund, eller bege sig till ett annat nät/mast.

 

Undra nu hur länge jag ska behöva vara utan min telefon. Om de ändå haft kvar webbuppgraderingen... *sucka*

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tilläggas att Tele2Comviq också låg bakom mitt strul eftersom nummer portering från mitt gamla telia nummer till Tele2Comviq strulade(fick ett vanligt GSM abb istället) så då fungerade den aldrig i Z1010:an.

Nu har jag erhållit ett "riktigt 3G abb" och kan säga att den fungerar bättre men inte så bra som jag riktigt förväntade mig, kan ej skicka mms eller wap trots att inställningar sinstallerats.

Men men man får väl vara glad att folk kan ringa till en ibland iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Nu känner jag mig sådär hopplöst tom som man bara kan göra när nåt kär lite pryl strular. Fick tillbaka min uppgraderade telefon idag. Förhoppningarna var givetvis höga trots att de inte lyckats byta det lilla plastlocket för USB-kontakten.

 

Men... Ja. Se själva.

http://jens.bergsbo.com/filer/z1010_r1g.wmv

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men i vanliga fall bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... Ja. Se själva.

Följer tråden noga (så jag vet när det är dags för 3G-telefon).

Men jag misslyckas att spela upp via din länk.

Felmeddelandet bifogas.

Min konfig: XP Pro SP2 IE.

 

[bild bifogad 2004-09-15 17:57:25 av Maratonmannen]

621720_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[edit]

Glöm förra länken. Vi kör denna istället. :)

http://www.web-teknik.com/film/z1010_r1g.wmv

[/edit]

 

Ringde SE-supporten och han sa att jag skulle testa med ett annat SIM-kort fall i fall. Och det hjälpte inte heller. Blir till att skicka in luren imorn igen... Och vänta ytterligare 10 dagar. *lipa*

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2004-09-15 19:27:44 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm förra länken. Vi kör denna istället.

Nu funkar det bättre.

 

Blir till att skicka in luren imorn igen... Och vänta ytterligare 10 dagar. *lipa*

Jag lider med dig. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina filmer var bättre förr när den var Rammstein-soundtrack till.
Byt ut z1010_r1g.wmv mot fans.zip så.. :thumbsup:

[edit]

I sista länken alltså...

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2004-09-16 06:47:49 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Buggrapport för Z1010 mjukvara R1G ;)

Problem med omstart då bild för vald skärmsläckare saknas.

 

[grottman]

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappade tråden lite när min telefon började strula.

Ska ju tillägga att problemet inte avhjälptes med uppgraderad mjukvara... Men på 3G-supporten säger de att de testar ännu en ny mjukvara till Z1010 som snart blir tillgänglig..

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Felen fortsätter batteriet håller endast 5-6 timmar och batteriet blir ordagrannt stekhet. vettefan vad de är för måndagsexemplar man har erhållit eller vad fasen det e med den. Törs juh inte använda den nå mer, måste nog återigen lämna in den på service.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...