Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prisfall?


Lord Charles

Rekommendera Poster

Jo det var för någon månad sen när min mor skulle införskaffa sig en ny skärm och surfade/ringde runt för att kolla prisuppgifter på TFT skärmar.

 

Iaf så någonstans på vägen så blev hon informerade om att priserna på både TFT skärmar och bärbar kommer att sjunka drastiskt under den senare delen av hösten? Anledningen var att det under en längre tid varit så dålig försörjning av delar till just dessa produkter men att det börjat ordna upp sig så att man kan öka utbudet.

 

Så min fråga till någon mer insatt är: Stämmer det här?

 

Är på väg att köpa en bärbar men funderar på att vänta om nån kan bekräfta dessa rykten.

 

Mvh .C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju varit prisfall på elektronik sedan "urminnes tider", så nog stämmer det generellt sett.. Men om priserna skulle sjunka rejält just under hösten på speciellt TFT? -Tror inte det sjunker mer än "normalt"..

 

Men kan man verkligen klaga? En 17"-TFT kostar ju 3-4-tusen idag, vilket är oerhört prisvärt. Jag betalade 3000 för min 17"-CRT 1998, vilket var hyfsat pris dåförtiden.. Idag kostar ju 17"-CRT lite över tusenlappen..

 

En "naturlag": Priset på elektronik går ALLTID ner. I alla fall på sikt.. Undantag: Jordbävningar i Taiwan som gör fabrikerna till grus kan öka priset på kort sikt. Jämför med hur det var med minnen för cirka 3-4 år sedan..

 

Summa sumarum: Bildskärmspriserna är såpass låga att det inte spelar någon egentlig roll om de sjunker ännu mer. Undantag: Stoora plasmaskärmar på typ 40-60 tum och liknande. Dessa är fortfarande ALLDELES fördyra för min smak.. (och plånbok).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt.

 

Enda gången priserna faller mer än vanligt tycks vara då det blir en ny "generation" av någon dyr komponent och sånt kan ju krävas lite efterforskningar för att vara i fas med.

 

Och då dyker ju frågan upp - vill man ha det som då just blivit "gammalt" eller struntar man i prissänkningen och tar det nya?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämde j-t bra med det jag hört!

Kanske värt o vänta nån månad då? o se om priserna pressas nåt ytterligare?

 

Enda gången priserna faller mer än vanligt tycks vara då det blir en ny "generation" av någon dyr komponent och sånt kan ju krävas lite efterforskningar för att vara i fas med.

 

Eller när utbudet är oerhört mycket större än efterfrågan? Hört talas om det..

 

Just den här datorn var anledningen till mitt första inlägg. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123891&cks=PRL

 

Den har legat på det priset ett tag och känns ju rätt surt o köpa den nu om de kommer en prissänkning nästa vecka! Fast nu var de väl iofs skärmar vi var inne på menmen.

 

Men ser de inte ut som ett jäkla kap. Undrar bara vad M 1.6 motsvarar i "vanlig" processor prestanda?

 

Trevlig dag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...