Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hållbarheten på cdr !?


Pierre

Rekommendera Poster

Läste nånstans att hållbarheten på allt annat än guld inte är längre än 10 år. Kan det verkligen vara så utan att större uppmärksamhet uppstått !?

 

Finns tydligen en grön hinna som slits eller dunstar efter dessa år...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Lindvall

Beror på hur man förvarar dom, ligger dom i sin ask utan att man andvänder dom så håller som säkert mer en 10 år. Men ligger dom utan ask och andvänds varje dag så håller dom inte ens det.

en skiva som är gjord 10 år sedan har tappat lite information, vilket betyder att man inte kan läsa vissa filer på skivan så bra. Men man ska komma ihåg hur många cd-skivor har man som är mer än 10 år?

 

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart intressant fråga! Jag tänkte nämligen spela av min vinyl-samling till CD-format. Nu får jag dock en tankeställare... En vinylplatta håller ju i flera decennier, men hur länge håller CD-na?? Gör man dumt i att ersätta vinylen med CD-inspelningar? När mina barn växer upp vill de kanske höra "pappas musik" precis som jag gärna lyssnar på - inte stenkakor precis, men - 50-talsvinyler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Gröna hinnor/skivor skall man nog passa sig för....

Använd Kodaks CD skivor för att lagra viktig information. De har visserligen också en limit på några decennier för sina skivor, men troligen håller de betydligt längre än så. Själv har jag lagrat bilder på Kodak-CD i snart tio år, och där märks ingen skillnad.

En del Kodak-film skulle ju hålla några decennier, men har ju som bekant snart klarat 100 år vid det här laget, och då handlar det inte ens om guld...

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...