Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbhotell


Miljarder

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag vill dra upp en webb- MySQL- och mailserver där jag kan köra multipla domäner, konton osv..

 

Vad kan man lämpligtvis använda sig av? Och med lämpliga grafiska adminverktyg för att kunna utföra upplägg av dessa konton.

 

Någon som kan rekomendera nåt lämpligt?

 

Ha det bra!

 

//Tomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du beredd att anställa folk så ni kan sköta om servern dygnet runt eller vill du ha hjälp med just "dygnet-runt-servicen" elller räcker det med service på "kontorstid"?

 

Eller är det bara för personligt bruk eller test eller så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill dra upp en webb- MySQL- och mailserver där jag kan köra multipla domäner, konton osv..

 

Vad kan man lämpligtvis använda sig av? Och med lämpliga grafiska adminverktyg för att kunna utföra upplägg av dessa konton.

 

Någon som kan rekomendera nåt lämpligt?

 

Hur man administrerar sin server finns det nog många varianter på. Jag föredrar en texteditor som pico eller emacs. Annars finns ju Webmin som är rätt känt webbgränssnitt för administration.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med är det är det till för test i alla fall, sedan så blir det förhoppningsvis en server att tjäna pengar på. Tänkt att använda den mailservern för föreningar att köra billig email på, för företagen kör vi MDaemon och den fungerar klockrent..

 

En server ska väl inte behöva dygnet-runt-service?? En server ska gå stabilt och prickfritt, det gör våra andra Win2003-servrar i alla fall, pekar aldrig på dom.

 

Men om det behövs så finns det folk... dårå?

 

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En server ska väl inte behöva dygnet-runt-service??

 

Det anser jag är ett absolut minimikrav - att allt övervakas dygnet runt, året runt. Numera är det inte speciellt dyrt att få tag på webhotellsplats där man har resurser att övervaka prylarna dygnet runt.

 

Ska du marknadsföra dig UTAN dygnet-runt-service måste det nog vara SNUSKIGT billigt. Vilket betyder GRATIS.

 

Och hur ska man tjäna pengar på en gratis-service?

 

Kom ihåg, internet har inga s k "kontorstider" :-)

 

En sak att lära sig den hårda vägen är att problem inträffar när man INTE VILL att de ska inträffa. T ex en fredag e m eller klockan 02.00 mitt i natten. Det som skiljer bra "webhotell" från rena lycksökare är hur bra man hanterar dylika problem. T ex vad gär du om din server får en DOS-attack klockan 02.00 en natt? Sover på saken? ;-)

 

Inte för att skrämma dig, men såna saker händer, man måste vara redo att hantera dem om man vill "överleva" i branschen.

 

[inlägget ändrat 2004-09-03 23:36:06 av lizardKng]

[inlägget ändrat 2004-09-03 23:39:29 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vi har dygnet runt service.

 

Men jag anser inte att det behövs egentligen, vi har största möjliga säkerhet på våra servrar, kan inte vara bättre(förutom beväpnade vakter då) och vi har förmodligen den bästa teknikern inom många mils radie så att våra kunder litar på oss. Våra servrar har inte varit nere 1h totalt det senaste året, har startats om vid uppdateringar bara.. + telia grävde av en ledning.

 

Fast jag tycker fortfarande inte att det är så viktigt om servern är nere flera timmar, så driftskritiskt är det egentligen inte. Har man en stor webbshop på servern tycker jag att det är vikigt men är det vanliga hemsidor för företag osv så tycker jag inte att det gör så mycket.. nästan fjantigt med dygnet-runt-service.

 

Nu på denna linuxserver så kommer det som sagt att bli en server för föreningar som behöver massor av mail - då MDeamon inte är vidare billig. Den anser jag inte är driftskritisk även om vi kommer att behandla den som de andra förstås.

 

Jag har provat flera webbhotell, samtliga har haft driftstörningar ganska ofta.. jag tror inte på de billiga webbhotellen men det finns säkert undantag.

 

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag tycker fortfarande inte att det är så viktigt om servern är nere flera timmar ... nästan fjantigt med dygnet-runt-service.

 

Välkommen till verkligheten säger jag bara...eller lycka till, välj vad du vill. Dina kunder kommer så småningom att inse att andra erbjuder dygnet-runt.service.

 

Som du säger, du tror inte själv på de som har driftsstörningar, varför ska du då inte erbjuda DINA kunder nåt bättre?

 

Jag lovar dig, attackar utifrån KOMMER att inträffa. Och DU kan inte styra när de inträffar.

 

Hårdvarufel inträffar, och DU kan inte bestämma när de inträffar.

 

Eller så "trollar" du bara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man göra "vågen" då eller? ;-)

 

Eller låt mig gissa - det är världens första apparat som aldrig går sönder eller gör fel? ;-)

 

[inlägget ändrat 2004-09-04 00:02:58 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Did you read me? VI HAR DYGNET-RUNT-SERVICE! =)

 

Blir det driftstopp så får vi SMS om det omedelbums. Vi har speglade diskar, dubbla uppsättningar av hårdvaror på lager osv.. vad mer kan man göra?

 

Vi har ständigt attacker, men inget som har tagit sig till servern - förutom försökt knäcka login till ftp:er och försökt skicka mail men men...

 

De övervakas av program, dock har vi aldrig sett nåt men men.. testas med programvaror, för trött för att komma ihåg vad de heter men men..

 

Jag klart man vill erbjuda kunderna det bästa, både för vår del och deras del, vi vill inte lägga ner en massa tid på att brottas med intrång.

 

Jaja, big deal, jag ville inte försvara våra fina servrar, jag var på jakt efter en Linuxserver jag.. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag funderar om det finns några lämpligare alternativ..

 

Kikat på Ensim? http://www.ensim.com/

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK ok ok, har ni dygnet-runt-service så är det ju bra. Men det var du själv som ifrågasatte vad vitsen var med dygnet-runt-service. Kan du hantera att era servrar brakar ihop mitt i natten så är ju allt OK, eller hur?

 

Jag kan hantera det och jag sover lugnt.

 

Ett SMS fixar ju inte t ex ett pajat moderkort. Npn måste byta moderkortet eller flytta diskar till en annan burk. Det är sånt jag menar. Man kan gardera sig till tänderna med prylar men problem händer ändå, det händer t o m NASA halvvägs till månen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och en hel del kör tydligen Plesk: http://www.sw-soft.com/plesk

 

*trött och postar därför två inlägg*

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. ja, jag tycker fortfarande att det är löjligt med dygnet-runt-service på vissa saker som till exempel en klubbs hemsida, om den är nere 10h på ett år så är det inte hela världen, eller hur!??!

 

Vi vet att saker går sönder, vi fixar mycket servrar till kommunen bland annat.. de ringer till oss fast de har en hel stab själv! Vi är bäst helt enkelt så du behöver inte ligga och fundera på oss heller, du kan sova lungt! =)

 

Nu ska jag hem och sova skönt, jag är fortfarande kvar på jobbet och programmerar.. du ser, nästan dygnet runt service bara det! =)

 

Ha det bra och tack för pratstunden!

 

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är upp till kunden att bestämma om det är "hela världen" eller inte.

 

Att vara bäst är ju onekligen mycket bra, ingen kan ju vara bättre än så, det ligger ju i sakensa natur liksom.

 

Jag sköter mina kunder med god sömn och så gör du och då är ju allt bra.

 

Jag leasar min service och kan sova när jag vill, de slavar under "my command" :)

 

Ha de bra själv och hoppas du inte tog illa upp av frågvisa mig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe vi är BÄST(#1) helt enkelt!! =)

 

Det gör inget.. var bara roligt och jag tog inte illa upp - tvärtom, jag tror du inte vill ha mer konkurrens bara.. det var därför du ifrågasatte för att trycka ner mig.. =) skojar bara..

 

GONATT SVERIGE!

 

//Tomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Någon som vet om det finns gratis alternativ som någorlunda motsvarar tex Ensim eller Plesk?

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...