Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnen till Asus moderkort...?


Peddler

Rekommendera Poster

Har tittat på ett Asus moderkort för dual-Xeon processorer så jag får lite fart i burken. Men så är det vad för minnen som ska passa. Kortet tar PC2700 ECC/non-ECC.

 

Min fråga är då om det går att välja vilken minnestillverkare som helst, eller om processorerna är kräsna på minnet?

 

Tänkte köpa kortet från Komplett.se så minneskretsarna köper jag från samma butik, dock under förutsättning att moderkortet tar PC3200 också, vilket inte framgår i klartext någonstans. Komplett tror att det passar men garanterar inte att det fungerar.

 

Moderkortet: http://www.asus.com/products/server/srv-mb/pc-dl/overview.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på ASUS site. Troligen har de rekommendationer på minnen.

Vill du inte chansa välj dessa minnena.

 

För det kan bli så att de inte funkar

 

Jag beställer från SBS-data 4 st 256MB PC133 Samsung SDRAM (singlesided) eftersom moderkortet bara har 6 memorybanks. Dessa finns enligt webbsidan och orderbekräftelsen i lager.

En försäljare ringer upp och säjer att minnena är slut men de har Siemens minne som är kompatibelt med Samsungminnet, är det OK. Jag (klart fall av SkitBakomSpakarna) accepterar att det är kompatibelt och får visar det sig 4 st dubbelsida minnen vilka kräver 8 memorybanks och givetvis inte har en chans att kunna ge 1024MB RAM på moderkortet (också från SBS-data).

Det blir att skicka tillbaks minnet och skaffa singlesided minne från annan leverantör för SBS kan varken lämna leveransdatum eller pris på singlesided memory.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...under förutsättning att moderkortet tar PC3200 också, vilket inte framgår i klartext någonstans.

Läser man på moderkortets översikt vilka minnen som testats och kvalificerats för kortet, så är det första ett PC3200/DDR400 minne.

Corsair PC3200/DDR400 512MB NECC/UB

Men i specifikationen hittar jag inget om detta. Frågan är hur det ska tolkas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte värre än att jag får testa, passar inte pc3200 i den datorn så får jag utöka någon annan med lite mera... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte värre än att jag får testa, passar inte pc3200 i den datorn så får jag utöka någon annan med lite mera...

Lycka till!

Dubbla Xeon...lite avundsjuk är jag allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer ett annat moderkort som klarar PC3200

Ditt första val: Asus PC-DL DELUXE Moderkkort Xeon 533mhz I875P klarar PC3200. Det är precis vad Weyland har, enligt användarinfo.

Själv skulle jag välja NCCH-DL om jag valde mellan dessa två, då det har 800MHz FSB och kostar bara en tusenlapp mer. Hur är det med Xeon och 64-bitars stöd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just NCCH-DL som jag väljer istället, får kanske lite bättre effekt på firewire800 kortet med 64-bitars PCI.

 

Sen är förstås frågan vilken Windows-version som bäst kan utnyttja 2 st Xeon med Hyper-Threading. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...