Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjare på Linux


MobyDick

Rekommendera Poster

Jag ska ladda ner SuSE 9.1 professional och det finns ju tex på Sunet.se. Men det finns ju ingen .iso-fil utan det verkar vara en massa filer.

 

Hur vet jag vilka filer som ska laddas ner och vad ska jag göra med dom för att få ihop det på en cd-skiva som jag sen kan installera ifrån?

 

Finns professional-varianten som .iso-fil någonstans eller är det bara personal som finns?

 

Hjälp mig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag såg att personal-varianten fanns.

Vad är det som finns under 9.1 på sunet då? där finns ju en herrans massa filer och kataloger.

 

Är det förresten nån skillnad på professioanl och personal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du köra Suse då?? Det finns ju många trevliga distar att välja på, Debian, Mandrake, Slackware m.fl....

 

Själv kör jag Debian och är nöjd!

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som finns under 9.1 på sunet då? där finns ju en herrans massa filer och kataloger

Det är allt som behövs för att göra en installation via FTP.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju bootdiskar där någonstans, skapa dessa, boota upp, välj network install, skriv in IP addressen till ftp:n och pathen till katalogen (skriv upp dessa innan du börjar) sen är det bara köra.

 

Vad jag förstår ska allt finnas där, det är hela SuSE disten som man kan installera gratis, de har bara gjort det så svårt som möjligt för att man ska köpa disten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt Linuxproblem. Man vill ladda ner, installera och testa men vet inte ens var man ska börja. Och allt alla pratar om är olika distributioner.... Suck!

 

Jag vet, är där själv. Jag kan alltid låna skivor från nån som har men jag skulle vilja klara mig själv men vet inte hur.

 

Så, om jag också vill köra SuSE och installera, hur gör jag? (bortsett från att låna färdiga skivor)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två val som resulterar i stort sett samma sak, är det första gången rekommenderar jag den första :)

 

Antingen går du hit..

 

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.1-personal-iso/

 

...och laddar ner personal ison ( SUSE-9.1-personal-x86.iso ), bränner den och bootar sedan med skivan i.

 

Den motsvarar det vanliga installationssättet, allt ligger på skivan och du behöver inte ladda moduler eller koppla upp dig mot nätverket.

 

 

 

 

 

När man blivit lite mer van kan man istället gå hit...

 

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.1/boot/

 

...för att ladda ner boot.iso som är mycket mindre, men då måste man börja med att sätta fart på nätverket och ha ipaddressen och sökvägen till suse på sunets ftp server tillgängliga. Det är lite/mycket/inte alls krångligare (beroende på hur mycket man kört Suse:) än alt ett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill absolut ha SuSe, säger du. OK, din maskin=ditt val. :-)

Nu är det tyvärr så att SuSe personal har inte särskilt många servrar med. Antingen kör du personal, då måste du hämta & installera servrarna efteråt. Eller köp Pro-versionen, den är inte särskilt dyr med tanke på innehållet, du får också med bra instruktionsböcker. Bara böckerna skulle kosta lika mycket som hela distron om du köper liknande i bokhandeln!

 

lizardKng:

Jag vet, är där själv. Jag kan alltid låna skivor från nån som har men jag skulle vilja klara mig själv men vet inte hur.

 

Så, om jag också vill köra SuSE och installera, hur gör jag? (bortsett från att låna färdiga skivor)

 

Länk till .iso's har lämnats tidigare i tråden.

SuSe har inte släppt iso's till alla versioner, kanske därför du inte hittat förut.

Kom ihåg att "fritt" enl GPL-licensen inte betyder att distributörer måste tillhandahålla .iso's, vissa har faktiskt bara kommersiella varianter! Då får man leta lite, så brukar man hitta grundsystemet. Men som sagt, iso's finns inte alltid.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag förstått är det helt gratis. Får man betala frakten är det väl ok.

Jag har beställt, ska få det nästa vecka.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...