Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PANIK!!! --- Maxtor HDD --- PANIK!!!


kungmats

Rekommendera Poster

Min Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB ATA/133 HDD har tappat all information.

 

Den finns med som enhet i windows men windows säger att hårddisken inte är formaterad och frågar om jag vill göra det.

 

Har flyttat den till en annan IDE-port med samma resultat.

 

Det fanns hur mycket information som helst på hårddisken som jag behöver snabbt men allt verkar vara borta nu.

 

Tacksam för tips!!!!

 

 

Kan jag få igång den?

Kan jag lämna den någonstans (för en anständig peng) och få igång den?

 

 

// Mats W \

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett service verktyg / diagnostik verktyg att ladda ner ifrån Maxtors hemsida.

 

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/index.htm

 

Det heter Maxblast och brukar följa med på en diskett då man köper hårddisken.

Satt hårdisken redan i datorn då du köpte den eller du kanske har disketten liggande någonstan?

 

Har du tur kan den kanske rädda din disk.

Tunna/

 

Sorry PowerMax skall det vara..Maxblast är för installation.

[inlägget ändrat 2004-08-23 19:59:06 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har haft ett liknande problem med en IBM-disk. Då kunde jag visserligen inte ens köra windows, för den trasiga hårddisken var samma som windows låg på. Jag installerade windows på en ny hårddisk och lät den gamlas sitta kvar för att försöka kopiera filerna. Jag tror att jag fick upp meddelande om att den inte var formaterad.

 

Jag testade att sätta i en knoppix-cd i cd-läsaren och starta om datorn. Knoppix är en nerbantad linuxversion som går att köra från en cd-skiva. Den finns att ladda hem från http://www.knoppix.com. Tänk på att du måste ha en cd-brännare och en 700 Mb-cd-r för att kunna bränna en sådan cd.

 

Jag hade iallafall en knoppix-cd liggande sedan tidigare och när jag startade datorn med denna i cd-läsaren, så hittade knoppix alla filer på hårddisken och jag kunde kopiera filerna till en annan dator. För att kunna starta datorn från cd-läsaren måste du se till att datorn försöker starta från cd-n före hårddisken. Du kanske måste göra någon ändring i boot-ordningen i bios.

 

Ett problem när man väl har hittat filerna är att flytta dom till en annan hårddisk. Knoppix är ju linux och det blir vissa problem att skriva på en hårddisk som är formaterad för windows, särskilt om man använder NTFS (det vanligaste på WinNT/2000/XP). Lösningen för mig fick bli att ladda över alla oersättliga filer till en annan dator i det lokala nätverket. Även här blev det vissa problem och jag fick använda ett ftp-program i knoppix (inbyggt i den kombinerade utforskaren, webläsaren och ftp-programmet Konquror) för att ladda över filerna till den andra datorn som hade en för ändamålet installerad ftp-server (CeasarFTP).

 

Jag lyckades rädda det mesta på detta sätt innan disken började dö även för knoppix.

 

Lycka till!

 

/Victor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Min Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB ATA/133 HDD har tappat all information.

Har du garanti kvar? En stor serie av just Maxtor 80GB är undermåliga och rasar.

 

Jag bytte en på garanti på inköpsstället, och då ingick det att de räddade informationen på hårddisken och brände det på DVD! Jag krävde - och fick - en Seagate istället.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Ja, jag har garanti!!!! Du menar att det kan gå att lösa den vägen!!!!! :-)

För mej gick det utan krusiduller ja!!

Om det var goodwill eller vad vet jag ej - de gjorde det självmant. Men FRÅGA absolut! Det är ju fel på disken och inte på dej ;-)

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Kan jag ínte bränna den med nero tex menar du?

Det finns visst någon funktion för det i Nero också. Men enklast med programmet jag tipsade om. Det bränner ENBART som image-filer!

Grejen är att det måste vara en exakt "avbild" av det du bränner för att den skall bli bootbar. Bränner du som vanligt så blir den inte bootbar!

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att man måste ladda ner filerna KNOPPIX_V3.4-2004-05-17-EN.iso.md5 och KNOPPIX_V3.4-2004-05-17-EN.iso.md5.asc och lägga dom i samma mapp som den andra. Annars blir det något fel med bränningen (tror jag).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!

 

Jag testar. Laddar för fullt nu men det lär inte bli förrän imorgon bitti jag kan testa ...... det tar ju en stund att få hem 700MB

 

/Tack så länge!

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!

 

Har laddat ner dom två mindre nu också till samma mapp men XP lade till .txt på båda så det fick jag ta bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga!

 

Om jag bootar med Knoppix så händer väl inget med min nuvarande XP-installation som fortfarande fungerar på min hela hårddisk?

 

Om jag går in i diskhantersren på XP så står det att disken är felfri och har 100% ledigt utrymme men den har inget filsystem.

 

 

// Mats W [inlägget ändrat 2004-08-23 21:55:49 av kungmats]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, knoppix använder bara sin cd och minnet. Möjligen kan den använda någon MS-DOS swap-fil, men någon sådan finns ju inte i XP. Dessutom måste man nog starta den med någon särskild parameter för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kungmats skrev:

Om jag bootar med Knoppix så händer väl inget med min nuvarande XP-installation som fortfarande fungerar på min hela hårddisk?

 

Knoppix ligger på en CD-skiva och vad jag förstår ska det inte hända något med din nuvarande XP-installation om du kör från CD:n.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Om jag bootar med Knoppix så händer väl inget med min nuvarande XP-installation som fortfarande fungerar på min hela hårddisk?

Det är det som är så bra. Operativsystemet och allt körs mot CD:n och endast tillfälligt minne används. När du sedan loggar ut Knoppix och bootar in i XP är det som om inget hänt - allt är som vanligt!

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Om jag går in i diskhantersren på XP så står det att disken är felfri och har 100% ledigt utrymme men den har inget filsystem.

Har du laddat hem Maxtors diagnostikverktyg? Man lägger det på en diskett och bootar med den.

Det är med den du tar reda på om din Maxtor-hårddisk är frisk eller ej!! Lita inte till diverse analysprogram.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa även att köra programmet File Scavenger (finsn att dra från download.com)

 

Har räddat ett par krashade hårddiskar för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag brännt ner Knopix och botat från CD:n vilket gick över förväntan. Jag kan också konstatera att alla mina filer verkar finns kvar på den krashade Maxtorn.

 

Däremot lyckas jag inte skriva till varken min fungerande HDD (Maxtor med NTFS format) och heller inte den trasiga som jag inte kan se vad den har för filformat men jag vill minnas NSFS även där.

 

Finns det något brännarprogram i Knoppix eller något annat som jag kan starta när datorn är botad från Knoppix och på så vis "lyfta ur" dom viktiga filerna? Jag kommer inte ut på nätverket(och kan då heller inte FTP:a) eftersom jag har ett trådlöst nätverkskort och det verkar Knoppix inte gilla.

 

 

// Mats W \

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...