Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort mina silverfiskar!


Sasja

Rekommendera Poster

Jag har vissa problem med silverfiskar i min lägenhet och undrar om det är någon på Eforum som kan tipsa mig om att få bort dessa?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan omöjligt att bli av med dessa små krabater. Visserligen har Anticimex gift att spruta ut i lägenheten, men när giftet slutat verka kommer djuren tillbaka. Du får väl glädjas åt att dom är ofarliga i alla fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insektsspray använder jag, det funkar ett tag. Dammsuga och svabba ofta och kanske täta golvlisterna. Jag avskyr dessa små pestdjur!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Täta golvlisterna tror jag på, även om det är ett lite för stort ingrepp för mig som bara bor tillfälligt här.

 

Äckeldjur!

 

När man tänder ljusen kryper dom direkt under golvlisterna och jag har försökt dammsuga där men inte kommer det nått. Jag har även försökt komma åt där mha skurmoppen, men inte heller det hjälpte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra året använde jag en insektsspray som bl.a tar hand om silverfiskar (minns inte namnet på den tyvärr). Jag använde överdrivna doser framför allt in under listerna. Det tog faktiskt ett år innan jag hade problem med dem igen. (Själv var jag rätt yr i ett par dagar efter att jag lekt kemiska Ali =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fakta från NE om dina husdjur...

 

nattsmyg, silverfisk, sockergäst, siller, Lepi´sma saccha´rina, art i insektsordningen silverborstsvansar. Den är 10 mm lång, vinglös och klädd med silverskimrande fjäll. Den har världsvid utbredning och förekommer i hela Sverige; i tempererade områden förekommer den endast inomhus och är aktiv på natten. Den är allätare men föredrar stärkelsehaltiga produkter och kan ibland göra skada på äldre bokband, papper och stärkta tyger.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anticimex har små runda plats "askar" med något medel i som silverfiskarna tycker om.

 

Jag hade nämligen silverfiskar i min första studentlägenhet och då kom anticimex och satte ut dessa.

 

Kanon bra var de. Ring dem och fråga, det lönar sig.

 

/Nenna80

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...