Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnes problem i XP


Thomas S

Rekommendera Poster

Vi har en maskin (P4-3066Mhz) med 512MB RAM, vi använder den för utveckling och behöver få mer RAM minne att tillgå, inget problem med det, bara att trycka i en 512:a till och så brukar det funka men inte den här gången.

 

BIOS registrerar 1024MB så det är inga problem där, även när jag kör med en 512:a till är det inga problem att se även dessa i BIOS men Windows XP Pro Eng vill inte hänga med på detta, i system info visas 508MB RAM vilket är en lite märklig mängd (kör inget inbyggt grafikkort)

 

Har provat med att installera SP2 för XP men problemet kvarstår, det verkar inte bara vara Windows som visar fel, även de applikationer vi utvecklar säger bara 508MB

 

Moderkortet är ett Asus P4C800 DLX med Intel 875P chipset

 

1-3st 512MB DDR400 RAM av samma fabrikat

 

Är det någon som varit med om något liknande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Hmm... Pröva en flashuppgradering av ditt moderkort.

 

 

/ What is best in life? Crush the enemies, see them driven before you, hear the lamentation of the women. /

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det första jag prövade vilket inte gjorde någon skilland, BIOS har hela tiden hittat rätt minnes mängd.

Provade även att göra en reperation av XP, inte heller det hjälpte utan det var bara till att installera om datorn, ska väl säga att jag även provade att köra både SP1 och SP2 innan jag gjorde en ominstallation.

Efter ominstallation hittar XP allt minne

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...