Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget mer SPAM!


Pelletut

Rekommendera Poster

Det har nyligen släppts ett helt svenskt antispam program i år för bara några månader sedan. Detta program torde bli värlsledande då det är helt unikt. Det försöker inte ens leta efter spam baserat på sannolikheter efter som detta inte fungerar tillfredställande utan identifierar önskad e-post efter en lista över godkända adresser. Det är dessutom "challenge" baserat, de addresser som inte finns på din "godkändlista" får ett autosvar med en instruktion som programmet genererar tillsammas med en siffer kod. När mailet återvänder så jämförs sifferkoden i mailets ämmnesrad mot det som programmet har genererat & sparat, stämmer det så släpps det igenom, stämmer inte koden så raderas mailet på servern. Addresser som existerar & inte är fejkade får ALLTID ett autosvar & mailet raderas från servern. Totalt fejkade addresser får inget autosvar det raderas helt sonika från servern utan förvarning. Du kan även godkänna hela domäner som till exempel @spray.se eller @hotmail.com. Du kan även använda nyckelord som är godkännda, mail som innehåller ett godkännt nyckelord släpps då alltid igenom. Programmet sitter inte ivägen som en proxy & du behöver då inte heller ändra inställningarna i ditt e-post program, du skriver in samma uppgifter i programmet i stället & anger intervall för kontroll av meddelanden på servern. Vad är nu detta för unikt program?! Jo du hittar det på addressen:

 

http://www.clean-box.org

 

Till och med support-teknikerna på spray & telia är imponerade !!

Jag har naturligtvis testat programmet i full skala själv & satt upp en så kallad "hack-kykling" jag fick 0 spam av 500 som jag dundrade iväg medans mail som jag ville ha ALLTID släpptes igenom !!

 

Programmet är uppfunnet & komponerat av en medlem i MENSA en förening för personer med mycket hög IQ kvot.

 

 

[inlägget ändrat 2004-08-15 12:44:21 av Pelletut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat programmet ?? Det verkar inte så på din negativa attityd.

Dessutom så är det inte mitt program, jag har inget med det att göra alls.

Länken i forumet länkar bara till programmets hemsida & upphovsmakare.

Men jag skulle inte själv kunna tänka mig att använda något annat program då jag har testat nästan samtliga som finns med otillfredställande resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet är uppfunnet & komponerat av en medlem i MENSA en förening för personer med mycket hög IQ kvot.

 

Det har väl inte någon som helst betydelse?

Varför skriva så om du som du säger inte gör reklam för programmet??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från deras hemsida:

 

Clean-Box balanserar sina utgifter via inkomster från distribution av annonser vars innehåll överensstämmer med användarnas personliga, väl definierade önskemål.

 

känns som att åtminstone jag inte kommer använda deras "tjänster"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker på antispam program så är det för att få bort ALL reklam i min inbox.

Att kryssa i någon ruta och "bara" få reklam innom ett visst område är totalt ointressant.

Nu har jag bara tittat flycktigt på informationen om detta program, går det att välja "inget alls" som personligt önskemål, för det är precis det jag är ute efter med dom antispam program jag provat.

 

Jag betalar hellre för ett program som gör vad den säger att den skall göra än att gå via en gratislösning som inte uppfyller det den skall.

 

Antispam för mig betyder ingen reklam What so ever!

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en uppsjö såna här program redan som kräver att avsändaren bevisar att den är en riktig människa. Milter-Sender har dessutom gått ett steg längre och nöjer sig med att kolla om avsändarens epostadress existerar och fungerar (dvs, som sändare behöver man inte göra något, systemet kan ändå bekräfta att du har en riktig epostadress).

 

Det luktar megareklam det du skriver eftersom detta är din första tråd nånsin och den skapades samma dag som du registrerade dig. Hur sannolikt är det att man registrerar sig på ett forum för att enbart lovprisa någon annans verk, Imre? Vi har sett ett antal sådana annonser här förut, och gillar det inte mer bara för att det är ett program som ska motverka just reklam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, på vilket sätt är det helt unikt? Både tanken att ha en vitlista och challenge/response är gamla idéer. Det finns redan gott om implementationer, många av dem är fri mjukvara och utan att man påtvingas annons-/spionprogram.

 

Dessutom finns det ju rätt stora praktiska problem med både vitlistning och challenge/response, se t ex http://kmself.home.netcom.com/Rants/challenge-response.html

 

MENSA kanske borde vara lite mer nogräknade med vilka medlemmar de tar in...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Pelletut" har sannolikt lämnat forumet nu, men ändå...

 

Jag tycker de ska ha cred för att de uppger företagsnamn och organisationsnummer på sin site, och inte bara det, de stämmer inbördes också, *och* de har samma uppgifter i domänregistret.

 

Om C/R-system kan man säga mycket, utöver den länk som zerblat gav <http://kmself.home.netcom.com/Rants/challenge-response.html> kan man nämna John Levines "Challenge-response systems are as harmful as spam" <www.politechbot.com/p-04746.html>. C/R-system är enligt också min uppfattning ingen lösning på spam-problemet, utan en del av problemet. Men visst, ytligt sett kan ett sådant system verka tilltalande, även om en Mensamedlem borde inse varför det inte fungerar. Men "intelligens", som den definieras av Mensa och andra, är ingen garanti för förnuft eller insikt.

 

Att siten www.clean-box.org sedan innehåller mängder med sär skrivningar kanske man kan stå ut med, men att man lyckas klämma in hela tre fel i en mening på 12 ord är inte så förtroendeingivande ("- Färre än 200 personer skickar ut 90 % av alla spammeddelanden, enligt CAUSE." <www.clean-box.org/si.php?lang=se>

 

Hursomhelt, *om* Pelletut är kvar kanske han kan svara på följande:

 

C/R-system kan vara mer eller mindre välgjorda, dvs de kan vara bättre eller sämre. Brad Templeton har sammanställt en lista över krav som ett bra C/R-system ska uppfylla (dvs "bra" i meningen "bra för att vara ett C/R-system", inte i absolut mening. Det finns inga *bra* C/R-system).

Uppfyller Clean-Box samtliga dessa krav?

<www.templetons.com/brad/spam/challengeresponse.html>

 

Om någon spammare anger min epostadress i from-fältet på 100000 spam som hamnar hos användare av Clean-Box, kommer jag då drabbas av en DDoS-attack från dessa Clean-box-användare, en attack som jag i så fall inte kan avvärja med hjälp av t ex CBL/XBL?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går naturligtvis att välja bort att registrera sig för att få reklam inom sina egna intresseområden så har jag själv gjort. Om du väljer att göra så så har du ett gratisprogram som gör vad det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan välja att inte ta emot någon reklam alls om man vill. Det betyder ju att man inte heller får någon reklam alls. Dessutom så är Clean-Box ingen tjänst utan ett program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag gör reklam HÄR för ett program jag gillar har väl inte med reklam i mailen att göra, det är ju 2 skilda saker. Dessutom så behöver man inte alls välja att få någon reklam alls för andra produkter om man inte vill. Så har jag gjort. Dessutom så har jag tittat på Milter-Sender & det är ju

Open Source & är gratis men det verkar inte vara särskillt användarvänligt för vanliga hemanvändare som inte har just någon datavan. Hemanvändare som jag själv som inte kan så mycket uppskattar nog programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerar bara vad det står på deras egen sida men det har ingen betydelse, helt riktigt !! Om vi skulle tänka så allihopa så INGET nogon betydelse alls 6 då skulle inte vi människor finnas heller... kanske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet är unikt på så vis att det är är helt svenskt & helt gratis på samma gång. Dessutom så påtvingas du inte att välja någon reklam alls, det kan man helt avstå från om man vill, det har jag gjort. Programmet i sig innehåller inget ad-ware man kan instället välja vid en gratis registrering efter 15 dagar att inte ta emot någon reklam alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag finns kvar ja bakom flera olika "nickname's" Det som du skriver är helt riktigt, men den som har gjort webbsidan har nog inget med själva MENSA att göra, dessutom så kan man ha hög IQ & vara ordblind sammtidigt i det fallet någon på MENSA även har gjort webbsidan.

 

Har kollat in Tempeltons sida, han har ju gjort ett bra jobb ju, men inte uppfyller ju Clean-Box ALLA dom kraven HAN tycker så ska vara. De på Clean-Box & personen på MENSA som kommit på programmet ser det ju på sitt vis, jag tycker det är bra med ett program som är helt svenskt & gratis & som är lätt att installera & förstå sig på för vanliga hemanvändare som ine har så mycket datavana.

 

Din sista fråga kan jag svara NEJ på, du kommer inte att bli drabbad av några DDoS attacker för det finns en spärr i programmet mot egna fungerade addresser som man kan bocka i & ur. Icke existerande addresser spärras alltid & kan bara laddas hem om man godkänner en sådan address.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Trevligt att du är kvar i debatten.

 

Har kollat in Tempeltons sida, han har ju gjort ett bra jobb ju, men inte uppfyller ju Clean-Box ALLA dom kraven HAN tycker så ska vara.

OK, jag fick svar på den fråga jag ställde, om det gjorde det! :-)

Då ställer jag en ny: *Vilka* av kraven uppfyller programmet inte?

 

Din sista fråga kan jag svara NEJ på, du kommer inte att bli drabbad av några DDoS attacker för det finns en spärr i programmet mot egna fungerade addresser som man kan bocka i & ur. Icke existerande addresser spärras alltid & kan bara laddas hem om man godkänner en sådan address.

Vadå?? Jag tror inte du förstod min fråga... och/eller jag förstår inte ditt svar. Frågan gällde alltså situationen om en spammare skulle fylla i min fungerande adress som from-adress i 100000 spammail till 100000 olika användare av CleanBox (dvs skicka dem ett spam var), kommer jag då att få 100000 Challenge-mail skickat till min in-box? (*Jag* använder *inte* CleanBox, av förhoppningsvis uppenbara skäl. Och jag betraktar 100000 mail skickade till mig inom en relativt kort tidsperiod från olika IP-adresser som en DDoS).

 

Om svaret är ja har jag en uppföljande kommentar om såna C/R-program... ;-)

 

Jag tycker det är bra med ett program som är helt svenskt & gratis & som är lätt att installera & förstå sig på för vanliga hemanvändare som ine har så mycket datavana.

För all del. Men det är ju inte helt fel om programmet låter bli att vålla problem för andra också, och om programmet kan tilltala (också) personer som *har* datavana. (Jag antar du har läst och förstått invändningarna i de två länkarna med sådana som du fått, och att du förstått nyttan med var och en av kraven i Templetons dokument i den tredje länken i tråden.)

 

Ja, han *har* gjort ett bra jobb, och han har erfarenhet och kunskap inom området. Det enda jag vet om konstruktörerna till CleanBox är att en av de anonyma som uppfunnit och komponerat programmet påstås vara medlem i Mensa, enligt ett påstående av (förmodar jag) en annan anonym person. Det går alltså inte att kolla upp programkonstruktörens kunskaper och erfarenheter på något sätt, inte ens värdera dem. (Naturligtvis framgår det av dokumentationen till CleanBox vem/vilka som skapat programmet, men jag har inte brytt mig om att ladda ner det för att få fram ett namn eftersom jag anser hela grundkonceptet är rå-fel).

 

Apropå länkar så kan en fjärde sådan vara tillämplig i ett sådant här fall:

<http://www.rhyolite.com/anti-spam/you-might-be.html> - men den är väldigt elak och bör betraktas som humoristisk snarare än något att tolka bokstavligt.

 

Förresten, vilka *är* det som gjort programmet, och om det är flera, vem av dem är med i Mensa? Har han/hon sin hemsida länkad från Mensa? Eller hur ska man annars kunna veta att det stämmer? Hur vet *du* att det är så? (nåja, inte för att jag lägger någon större vikt vid ett sådant eventuellt medlemskap - erfarenhet från och kunskaper om relevanta RFCs och hur epost fungerar i övrigt inkl olika antispam-metoder är värda betydligt mer. Har han/hon dessutom bidragit till en RFC (namngiven allltså) blir jag dessutom imponerad.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har fått fram så är "medlemmen i mensa" som kommit på programmet åxå själv programmerare, men han har kanske fått hjälp av ett programmeringsföretag eller andra medlemmar i mensa, vad vet jag ?? & Jag behöver inte veta det heller för att vara nöjd med programmet, likaså WinZip det använder jag åxå, men inte vet jag vilka som står bakom det & jag bryr mig inte heller.

 

En annan sak som jag inte begriper är alla dessa förkortningar som du använder, kan du inte tala klartext utan att briljera med massa tekniskt fikonspråk, jag är bara en vanlig hemanvändare själv utan någon gedigen datorvana & dessutom så är jag urkass på engelska.

 

Svaret på frågan är fortfarande NEJ på din fråga om C/R. Om någon (låt säga jag själv) använder din address som att skicka 1000 mail till andra så funkar inte det därför att programmet känner av & minns & även lagrar den challenge som går UT, om inte EXAKT samma kommer in I SAMMA program så tas det bort från servern där för att det är ogilltigt. Samma sak om någon får en challenge men inte följer den utan bara skickar ett vanligt mail tillbaka då tas det bort på servern utan att en ny challenge går ut. Bara din utgående challenge kan komma tillbaka till din dator som respons på rätt sätt & släppas in, allt annat räknas som ogilltigt & tas bort från servern utan ny challenge, det reknas då som att någon håller på att "spökar" för mycket. Det du märker av programmet är att det jobbar med att ta bort på servern & skicka challenge frågor. Om det kör i hop sig så ta bort programmet & lägg tillbaka det så kommer ju programmet att glömma alla C/R & börja om på nytt & betrakta alla okända mail som spam. Så här står det EXAKT i programmets hjälpfil:

 

Sortering av den inkommande e-posten

 

Clean-Box utför sorteringen av meddelandena på servern utan att hämta några därifrån, och indelar dem i 4 kategorier.

 

1. Avsändaren är känd. Clean-Box visar hur många godkända brev som väntar på servern för hämtning. Om adressaten är en maillista som användaren prenumererar på godkänns brevet även om avsändaren är okänd.

 

2. Avsändaren är okänd. Clean-Box skickar en kod som inte är läsbar för spamrobotar endast för människor. Mottagarens svar som innehåller rätt kod accepteras och adressen läggs in på listan för godkända användare. I en lista visas uppgifter om de brev som avvisats och samtidigt besvarats med en kod.

 

3. Avsändaren har redan fått kod men skickar ett nytt brev utan kod. Brevet raderas från servern.

 

4. Avsändarens adress är felaktig, eller meddelandet är ett automatiskt svar från en e-postserver. Brevet raderas från servern.

 

Vilka krav som programmet uppfyller eller inte enligt Tempeltons idéer tycker jag inte är så värst inntressant & jag bryr mig inte heller därför att jag är totalt nöjd med programmet & använder det dagligen, med tillfredställande resultat. Dessutom så tycker jag personligen inte att NÅGRA koncept för att få bukt med spam är dåliga eller felaktiga, varje liten eller stor möda för att få bukt med denna plåga (vilket troligen är omöjligt) borde ha ett possitivt värde, det är ju klart att vissa program är helt kass & andra bättre, det är ju självklart. Men det finns ju alltid folk som vet bäst & ska klaga bara för att klaga & briljera med sina kunskaper.

 

Den som vill prova programmet gör det, den som inte vill prova det för att denne tycker att det verkar kass utan att en ha testat programmet borde inte uttala sig tycker jag, men det är ju ändå kul med en dialog. Men det märks ju att vanliga hemanvändare utan datorvana inte har hittat hit ännu & laggt sig i diskutionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tyvärr, jag var inte så tydlig i beskrivningen av scenariot bakom min fråga. Jag gör ett sista försök innan jag släpper denna tråd:

 

Personer:

Herr X. Använder inte CleanBox

Herr 000001: Använder CleanBox

...99999 personer till som använder Cleanbox, avslutas med...

Herr 100000: Använder CleanBox

Herr C: Använder inte Cleanbox

 

Händelse:

Herr X skickar ett spam (med Herr C som avsändare) till Herr 000001.

Herr X skickar ett spam (med Herr C som avsändare) till Herr 000002.

osv till

Herr X skickar ett spam (med Herr C som avsändare) till Herr 100000.

 

Min fråga är nu: Då Herr 000001 får ett mail från någon som Cleanbox tror är från "Herr C" - skickas då en Challenge från Herr 000001 till Herr C?

Och ytterligare 99999 Challenge-mail från de övriga Herr 000002-100000?

I så fall blir Herr C ledsen över CleanBox, för hade inte Cleanbox funnits hade Herr C kunnat skydda sig lättare från den elake Herr X (för att nu inte ta till några obegripliga bokstavsförkortningar eller datauttryck för att utveckla varför, vill du att jag ska göra ett försök så säg till.)

 

 

(Jag kan för mitt liv inte förstå hur ditt svar i föregående inlägg skulle kunna hänföras till den här situationen, det är därfär jag tror att min fråga behövde förtydligas/omformuleras, ursäkta tjatigheten.)

 

 

Visst kan man vara helt nöjd med ett program och därför inte bry sig om vem som gjort det och om det har några skadliga bieffekter som skulle kunna påverka mitt beslut att använda det. Det är så olika hur kritiska olika personer är mot programvara (och sannolikt generellt) - tur att alla människor inte är lika! :-) Och jag håller med om att det är bra/OK att använda *olika* motmedel mot spam. Det jag har problem med är om ett sådant motmedel vållar problem för andra (icke-spammare). *Det* tycker jag inte är bra. Visst, man behöver inte bry sig om Herr Cs problem. Man kan också förneka att man vållar Herr C problem. Man kanske inte ens förstår att man vållar Herr C problem. Men oavsett skäl så tycker jag inte det är bra att det finns program i användning som skadar Herr C, och jag försöker få personer att låta bli att använda sådana program.

 

 

Vidare: Om ett program beskriver att det fungerar på ett sätt som jag anser förkastligt så väljer jag att lita på att programmets beskrivning är korrekt och jag struntar i att ladda ner det för att testa det själv. Om jag å andra sidan vet att en person som jag anser vara mycket klok och kunnig i relevanta frågor (spam/epost) har skrivit ett sådant program (eller känner till det) och påstår att det är bra så försöker jag få fram *varför* han/hon kan anse det (hur han/hon bemöter "mina" argument, dvs de argument jag tagit till mig), och jag är fullt öppen för att jag kan ha fel i min uppfattning och försöker alltså utröna *argumenten* för att värdera dessa mot "mina egna".

 

Men om en anonym person bara säger att "Programmet är bra"- tja, bra, då är väl *den* personen nöjd med det, bra för den personen, men inget som motiverar mig att installera nåt. Det är inget argument för mig. Inte ens "Mensa" är ett argument för mig, ens om jag hade vetat att det var sant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...