Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 98 & NT-4


Nicklas

Rekommendera Poster

Tja!

Jag har fått problem med en intsallation.

Jag vill ha både 98:an & NT-4 i min maskin. Jag har nog provat alla metoder som finns. Jag behöver hjälp!!!

Min hårddisk är ca:9.6GB stor och jag skulle vilja ha 98:an på 3.5GB FAT32 & NT-4 på resten(NTFS eller FAT). ingenting verkar fungera som jag vill, men det kanske finns en lösning till detta problem. Jag vill endast ha två partioner på min hårddisk.

Bland annat i installationen så säger NT att min hårddisk har för många cylindrar.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem.

 

/Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att göra som du har beskrev, men jag kunde inte öka på partionen till NT. Det gick att köra 98:an på 4GB & NT-4 på 4GB, men som sagt jag lyckades inte att öka partionen. Hur gör jag?? Beskriv.

 

Jag tänkte inst. 98:an först i en partion FAT32 3.5GB. När det är gjort så inst. NT4 från 98:an, då behöver jag inte använda startdisketterna.

Sedan ska jag i NT inst. skapa en partion på ca:3.5GB NTFS. Köra in NT och efter det så ska jag utöka partionen till max. Är det ett bra sätt att göra det på?

 

/Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den primära pertionen ska vara FAT16 så kan den inte bli större än 2GB.

Men jag förstår vad du menar. Finns det någon lösning på problemet??

 

/Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke Sedell1

Starta FDISK och skapa en primär partition på typ 100MB och FAT 16. Skapa sedan en logisk med FAT32. Installera sedan Win98. Kör winnt.exe från win 98 med växeln /T:C: och skapa den sista logiska partitionen i NT's installations program och formatera med NTFS. Med detta upplägg så startar bägge operativen från C: som ju är FAT16.

 

Cylinderproblemet behöver du inte bry dig om så länge du har ett någorlunda nytt moderkort (BIOS:en lurar operativen att HDD'n har färre cylindrar än vad den har).

 

Jocke

MCP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Jocke!

Jag ska prova det,men det är inte så kul att inst. alla program en gång till. ;(

Det blir när jag inte har någe annat för mig, jag får köra så här ett tag till.

Jag ska nog köpa en spel dator och köra alla spel i den. Och köra NT separat.

Jag har inte provat bara en gång förut.

 

Tack för tippsen!

 

/Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...