Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MSX


Per Ericsson

Rekommendera Poster

Per Ericsson

Jag har råkat komma över några MSX-spel, men har ingen maskin att spela dem på... Är det någon som vet mer om MSX eller har någon sådan dator?

(Jag tror att MSX är en standard för program snarare än en specifik dator).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va i h-vete? Jag hade skrivit ett långt inlägg om MSX och nu är det borta.

 

Ungefär detta skrev jag:

 

Har en gammal goding sen -85, en MSX Spectravideo.

Bestyckad med 64 kb minne, 3,5 tums disketter (360 kb) och formatet är som en bärbar, med väska och handtag.

Förutom operativsystemet MSX så hade den en fullt godkänd Basic med full tillgång till diskaccess (för registerhantering m.m).

Dessutom kunde man boota den med CP/M som en gång i tiden var en konkurrent till DOS. CP/M var ganska kraftfullt (minst som DOS) men krångligt.

 

MSX var en Microsoftprodukt likvärdig med DOS, men något enklare. Den dög dock till att lära sig grunderna till "riktig" PC och DOS.

 

MSX var (om jag minns rätt) tänkt att bli ett system för att styra allt i hemmet. Ungefär som Java och sånt idag.

Tanken var nog god, men dom var lite tidigt ute, MS !!

 

Ett stycke datorhistoria !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
His Divine Shadow

"Va i h-vete? Jag hade skrivit ett långt inlägg om MSX och nu är det borta.

 

Ungefär detta skrev jag:

 

Har en gammal goding sen -85, en MSX Spectravideo.

Bestyckad med 64 kb minne, 3,5 tums disketter (360 kb) och formatet är som en bärbar, med väska och handtag.

Förutom operativsystemet MSX så hade den en fullt godkänd Basic med full tillgång till diskaccess (för registerhantering m.m).

Dessutom kunde man boota den med CP/M som en gång i tiden var en konkurrent till DOS. CP/M var ganska kraftfullt (minst som DOS) men krångligt.

 

MSX var en Microsoftprodukt likvärdig med DOS, men något enklare. Den dög dock till att lära sig grunderna till "riktig" PC och DOS.

 

MSX var (om jag minns rätt) tänkt att bli ett system för att styra allt i hemmet. Ungefär som Java och sånt idag.

Tanken var nog god, men dom var lite tidigt ute, MS !!

 

Ett stycke datorhistoria !!"

 

Jag har också en MSX därhemma, det var en riktigt kul dator det, min första, vet inte när den var byggd, jag kommer nu ihåg att jag sagt jag ville ha en dator när jag fyllde så såklart tänkte jag på det som alla hadde, Commodore 64 men farsan kom hem med en MSX eftersom han inte riktigt visste dator från vägtrumma el. nåt sånt :)

Men den var en kul dator, nu när jag tänker på det så kommer jag riktigt ihåg när det stod Basic 1.0 då man startade datorn, jag hadde också en bandspelare och ett kul spel "head over heels" tror jag det hette.

Ursäkta måste gå och ladda hem en MSX emulator...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

tjaba!

 

En lite förfrågan ... är detta en SVI-738

 

samlar på MSX prylar, du har inte tänkt sälja???

 

kan tänkas ge 800 pix för den om den fungera

och är komplett

 

MvH

 

lkpalwa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...