Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 2003 och AB samt BIND


jazzze

Rekommendera Poster

 

Idag så har företaget sina DNS servrar på två linuxmaskiner som kör BIND. Domänen är "foretaget.se".

Nu ska vi installera 3 st win2003 servrar med AD. Domänen till AD ska se ut som följer: "kontoret.foretaget.se". och servrarna heter "server-01.kontoret.foretaget.se" osv..

Hur ska jag konfigurera AD samt BIND för att detta ska funka på bästa sätt.

 

//Jazz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Används BIND-servrarna för att svara på frågor som kommer från Internet eller används de bara internt?

 

AD kan överlåta DNS-funktionen till BIND, men man vill inte gärna göra hela det interna nätverket sökbart från internet. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag hade tänkt! :-)

BIND har endast hand om förfrågningar från Internet och tanken var att AD bara skulle hantera nätverksförfrågningar internt.

 

// Jazz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att ni låter bli att blanda in BIND-servrarna i AD övrhuvudtaget. Låt 2003-servarna sköta DNS för kontoret.foretag.se, förslagsvis som en ad-integrerad zon, sedan kan ni lägga upp en s.k. stub zone som styr förfrågningar gällande foretag.se till BIND-servrarna.

 

Detta gör att ert AD blir helt osynligt utifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig zon heter t.ex. kontor.foretag.se och innehåller records med hostnamn och ip-adress till alla datorer i domänen. En stubzon heter också som den domän den representerar, men innehåller inga host-records utan bara adressen till den DNS-server som har hand om zonen. Stubzonen används alltså för att styra förfrågningar till rätt server.

 

Vid närmare eftertanke så kan ni nog hoppa över det steget, eftersom foretag.se är sökbart från internet så kommer den att hittas ändå.

 

Annars bör detta gå smärtfritt. Kör "add role" från "manage your server"-rutan, så tar den hand om att sätta upp AD och DNS åt er.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...