Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

pixlig kant mot rutmönster


ullan

Rekommendera Poster

Vill göra en vit stjärna med svart kant som ska ligga på en svagt rutig htmlbakgrund. Gjorde bakgrunden till bilden transparent, men det blir skitfult och pixligt! Vet inte hur jag ska göra. Förut fanns ju något som hette export->gif89a men jag hittar inte den i Photoshop 7.0. Någon som har ett tips?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förut fanns ju något som hette export->gif89a men jag hittar inte den i Photoshop 7.0. Någon som har ett tips?

 

Prova File --> Save to web.

 

Eller, om du vill få den att se ut exakt som du har tänkt dig (dvs som den ser ut när du skapar den i photoshop) rekommenderar jag följande lösning, som många kommer att säga är tråkig och kanske inte helt relevant, men faktum är att det är den bästa:

 

1: Spara filen som png.

2: Använd en webbläsare som hanterar transparens ordentligt, dvs Opera eller Mozilla (firefox).

 

Visst, GIF fungerar, men har bara en nivå av transparens (antingen är det helt genomskinligt eller inte alls). PNG har fler nivåer av transparens, vilket innebär att man kan göra snygga skuggeffekter och liknande som fungerar som det är tänkt, oavsett hur webbsidan som ligger bakom ser ut. Tyvärr har utvecklarna bakom Internet Explorer prioriterat bort stöd för detta i den nuvarande versionen, så därför fungerar detta enbart i konkurrerande webbläsare, vilka visserligen har fler fördelar, men en mindre användarbas.

 

Det finns även en lösning för att få det att fungera med IE, om man är lite händig. Det heter PNGbehavior, och instruktioner finns på http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2004-08-01 23:12:37 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...