Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställningar på Routern


Grains

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att fixa inställningarna på min router. Jag vill kunna lägga upp servrar som Direct connect, teamspeak, ftp osv. Är det samma portar som skall öppnas för alla dessa(21 och 1024-2000)?

 

Så här ser det ut när jag skall fixa inställningarna för att öppna portarna:

 

http://hem.passagen.se/hunter_wow/NETGEARRouter1.htm

 

Vet inte vad jag skall skriva var osv. får bara massa errors. Vad är tex. DMZ?...

 

//Templar

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vilka portar du behöver öppna får du titta på för varje program du vill ha igång genom routern.

FTP har visserligen port 21 samt 1024-2000 ofta som default men det är något du kan välja att konfigurera om själv i din FTP server.

 

DMZ = Demilitarized Zon står för att du fulständigt exponerar din dator till Internet, routern låter all trafik passera igenom utan filtrering.

Sista inställningen när allt annat misslyckas eller som test för att se om det är routern eller något annat som stoppar trafiken.

 

I kollumnen för Port Forwarding skriver du in vilken port du vill öppna t.ex. port 21 start till port 21 och sen under Server IP skriver du in den datorns IP bakom routern som skall ha hand om FTP trafiken så om du har fler datorer bakom routern så går trafiken för FTP bara till den som du angett som server.

 

Glöm inte sen att i ditt FTP program skriva in routern's IP under inställningar för Firewall så att den kan svara med korrekta IP till anslutande datorer.

 

Vad ger dig error meddelanden, programvarorna eller routern?

Vilka fellmeddelanden får du?

Tunna/

 

Med "skriva in routern's IP" menade jag det IP som du får från din ISP inte den som du surfar in till routerns meny med utan din externa IP.

[inlägget ändrat 2004-08-01 15:26:12 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...