Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ntfs till fat32 - bort xp - formatera c:


mys

Rekommendera Poster

hjälp !

pga virus så hade jag vela formatera om C: där jag tyvärr har xp installerat och NTFS filsystem

har 3 partitioner C, E, F .... E och F kan jag formatera byta till FAT 32(där finns inget xp)

kan inte bara avinstallera xp då jag kör NTFS

 

det går ju inte att köra format C: då jag har NTFS och kan inte formatera från NTFS till fat 32 när jag har xp som går där ....

har även försökta att formatera C via återställningskonsolen som jag läste tips om på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;SV;314052

detta funkar inte heller ...

 

kan jag möjligen installera en helt ny xp på exempelvis E och få datorn att använda denna installation och då kanske kunna formatera C ?

 

försökte med nyinstall men den väljer C utan att jag får en förfrågan...hur gör jag för att få välja var den installeras ?

 

alternativt är ju om jag kunde ändra NTFS till FAT32 och då kunna köra msdos och format C:

 

hoppas någon fattar mitt problem och har någon hjälp..

 

ge mig tips och vill inte höra att varför ta bort xp ...jag vill,

jag vill rensa C helt

 

 

tackar på förhand

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte formatera och installera XP på C? Detta gör du med XP-skivan. Ändra i BIOS så att CD-ROM är första boot-alternativet. Starta sedan om med XP-skivan i. Var beredd på att trycka valfri tangent för att starta från CD-skivan och sedan formatera och installera XP på C-partitionen. Du kan läsa mer om detta på min sida ( http://www.maratonmannen.se/ ) hur du formaterar och ominstallerar XP på en viss partition och de övriga partitionerna är intakta. Du kan inte konvertera NTFS till FAT, bara tvärtom.

 

[inlägget ändrat 2004-07-30 13:43:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok efter alla dessa timmar ...så var det ju en rätt enkel lösning till slut ..jag gick helt enkelt in och ändrade bios så jag fick cdn som första boot och då var det ju enkelt :) då gick det bra att formatera ..så tack för det tipset ...

angående konverteringen av NTFS till FAT 32 så gick det ..men då var den partitionen tom :)

 

tack för hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående konverteringen av NTFS till FAT 32 så gick det ..men då var den partitionen tom

 

Vad Maratonmannen menar är att du kan inte konvertera NTFS till FAT32 och ha filerna kvar, självklart går det att konvertera som du har gjort. Och märkt, du får inga filer kvar.

 

Av vilken anledning du sen vill ha FAT32 istället för NTFS är ju en annan sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kunde även installerat hella XP på E: och kört från den Får 2 val vid start)

Då ligger allt kvar på c: och du kan rensa heller spara det du vill ha kvar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...