Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starar ej efter CPU-fläktbyte


MetalMan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har idag grejat lite med datorn för att få den mer tyst. Bytte först nätaggregat utan några problem (startade utan problem). Sedan bytte jag CPU-fläkten och där fick jag först problem med att processorn satt fast i den gamla kylpastan och följde med upp när jag lossade på den gamla fläkten. Fick sedan loss processorn med hjälp av hårtork och rakblad. Tog sedan bort den gamla kylpastan från processorn med hushållspapper och lite lacknafta. Sedan satte jag tillbaka processorn i moderkortet och monterade den nya fläkten med ny kylpasta först. Sedan när jag provar att starta datorn igen så vill den inte boota. Enheterna får ström och fläktarna drar igång men inget händer på skärmen. Provade att boota från diskett men den kommer aldrig så långt heller. Vad kan detta vara? Är det processorn som har fått stryk som jag inte märkt?

 

Felsökningstips mottages med tacksamhet.

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du monterat CPU-fläkten på rätt håll?

 

En kille tidigare på Eforum hade liknande problem med en dator som just vägrade starta. Senare kom han på att CPU-fläkten var monterad på fel håll.

 

Vad kan detta vara? Är det processorn som har fått stryk som jag inte märkt?

 

Hoppas du använde antistatarmband vid monteringen. Statisk elektricitet kan döda vilka elektroniska prylar som helst. Processorer är känsliga för sådant.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är jag inte säker på att jag har gjort. Visste faktiskt inte att det spelade någon roll. Hur vet jag vilket håll som är rätt? Kan ju i och för sig prova att vända på den.

 

Hade tyvärr inget antistatarmband...

 

Kan det vara värt att se om datorn startar helt utan fläkt eller är risken för överhettning för stor då?

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kan det vara värt att se om datorn startar helt utan fläkt eller är risken för överhettning för stor då?

 

Nä, det skulle inte jag rekommendera.

Du kommer att bränna processorn innan du hinner blinka.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då skall jag prova att vända på fläkten. Tänkte titta på processorn också (efter att ett armband införskaffats) och då undrar jag hur jag tar ut den på bästa sätt? Är det bara att dra ut den eller finns det något verktyg för ändamålet?

 

Hur visste man förresten åt vilket håll fläkten skulle sitta? Finns det någon markering på den? I lådan som den kom med fanns inga installationsinstruktioner (Arctic Cooling Super Silent 4 Pro TC).

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
MetalMan skrev:

Ok, då skall jag prova att vända på fläkten. Tänkte titta på processorn också (efter att ett armband införskaffats) och då undrar jag hur jag tar ut den på bästa sätt? Är det bara att dra ut den eller finns det något verktyg för ändamålet?

 

Om du plockar bort processorfläkten och tittar på sockeln där processorn sitter, så ska det på ena sidan finnas en arm. Armen sitter fast i en plasthake. Du lossar armen genom att trycka ned armen en bit, och sedan för du armen försiktigt utåt.

 

När armen är uppe så lyfter du den uppåt, och då lossnar processorn från sockeln. Processorn är nämligen fastlåst när armen är nedfälld.

 

Några verktyg finns inte och du behöver inga heller. När processorn har lossnat från sockeln, så kan du ta tag med pekfinger och tumme och lyfta upp den.

 

Processorn sen har en markering i ena hörnet. En triangel som pekar likt en pil mot ena hörnet. Tittar du under processorn så är hörnet rakt. Motsvarande markering finns på sockeln och hörnet är rakt där också. Dessa ska matcha varandra när du monterar processorn.

 

Du ska låta processorn "trilla på plats" i sockeln. Använd inget våld vid monteringen. Faller processorn inte på plats direkt kan du föra upp armen ett snäpp till och då brukar processorn "trilla i". Sedan spänner du tillbaka armen i sitt läge igen.

 

Nu är det dags att montera tillbaka processorfläkten när kylpasta applicerats på processorn. Pyttelite kylpasta ska appliceras i ett tunt lager på den delen som är metallfärgat. En liten fyrkant. Använd rakblad eller kontantkort för att få lagret så tunt som möjligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
MetalMan skrev:

Hur visste man förresten åt vilket håll fläkten skulle sitta? Finns det någon markering på den? I lådan som den kom med fanns inga installationsinstruktioner (Arctic Cooling Super Silent 4 Pro TC).

 

Det har jag inte tänkt på.

 

Processorfläktar som jag monterat har alltid kommit på rätt håll. Nu senast sitter där kondensatorer ivägen vid processorsockeln, så att fläkten/flänsen kunde bara sitta på ett håll - det rätta. :-)

 

Tänk dig in i hur fläktbladen roterar. Bladen ska vara skålformade så att luften, den varma, förs bort från flänsen undertill. Vänder du fläkten åt fel håll så trycks istället den varma luften ned i flänsen igen.

 

Jag har förresten en liknande processorfläkt som dig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ryggar lite för texten "Tog bort den gamla kylpastan med lacknafta".

 

Lacknafta! På processorn! Är du tokig?! Enligt specifikationer så skall du helst inte ens röra med flottiga fingrar där kylpastan skall appliceras. Förhoppningsvis så har du inte skadat den.

 

Om du har bytt processornfläkt till en tystare så kan det vara så att den nya fläkten snurrar långsammare (men effektivare) än den gamla. Och om du då har en gammal spärr i bios att datorn inte skall starta om fläkten inte varvar mer än låt oss säga 4000 varv. Så kanske din nya fläkt inte snurrar mer än 3000 varv. Därav kommer inte burken igång.

 

Ploppa tillbaka din gamla fläkt, hoppa in i BIOS, stäng av alla såna där säkerhets-spärrar, och sätt in den nya igen. Fungerade för mig när jag fick ett liknande problem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här kan jag ha en felkälla då. Processorn följde ju med den gamla fläkten upp och efter att jag rengjort den satte jag tillbaka den på rätt sätt med triangeln osv. Dock såg jag inte armen utan den nog kvar i nedfällt läge. Satte i processorn försiktigt och jag tyckte att den fastnade som den skulle. Sedan monterade jag fläkten och den trycker ju ganska hårt nedåt så frågan är om processorn gått sönder nu eller om det kan gå att montera om den igen. Inget annat att göra än att försöka antar jag. :-)

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ytterst lite lacknafta som användes (några droppar på hushållspapper). Tog först bort det mesta bara med hushållspapper. Hittade i något forum någon annan som tipsade om lacknafta och att det fungerat utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten kan ju bara sitta åt två håll (180 graders rotation) och då borde den väl snurra åt samma håll i båda fallen? Man kan ju inte sätta den upp och ner direkt?

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
MetalMan skrev:

Fläkten kan ju bara sitta åt två håll (180 graders rotation) och då borde den väl snurra åt samma håll i båda fallen? Man kan ju inte sätta den upp och ner direkt?

 

Hehe, ärligt talat förstår jag inte hur folk lyckas vända processorfläkten fel.

Jag får inte till det hur jag än vänder och vrider på problemet.

 

Men det var bara en teori jag fick när jag läste om ditt problem. Det kan också vara hastigheten som BIOS reagerar på, som någon är inne på här. Fast då borde BIOS tjuta som en ambulans och varna dig för att processorfläkten inte fungerar. Sen får du alternativ som att fortsätta eller stänga datorn.

 

Min fläkt ligger på 2300 RPM konstant, förresten.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kemiskt ren bensin är nästan bäst, finns att inhandla på ICA.

 

Om spaken är nere tror jag inte det går att få i processorn ordentligt.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel princip när man sätter in en ny fläkt och men är osäker på om man sätter den "upp å ner" eller inte är:

 

"Klisterlappen med tillverkarens namn i mitten alltid uppåt".

 

Om det saknas klisterlapp:

 

"Jämnför med gamla fläkten, placera nya likadant"

 

---

 

Men det måste nog mycket till om man skall kunna skruva fast en fläkt fel, skruvhålen, eller snap-onsen brukar inte stämma alls då :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om den inte sitter i ordentligt och om man sedan sätter på en fläkt som pressar ner den ordentligt, går pinnarna sönder då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, nej om man sätter den där fläkten fel så förtjänar man nästan inte att ha en dator, ännu mindre skruva i den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en felaktig BIOS-inställning borde man väl även se något på skärmen när BIOS startar? Som det är nu händer ingenting.

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fast då borde BIOS tjuta som en ambulans och varna dig för att processorfläkten inte fungerar. Sen får du alternativ som att fortsätta eller stänga datorn."

 

Inte alla BIOS fungerar likadant, på min burk så startar datorn, fläktar snurrar, sen efter 5 sekunder stänger burken av sig själv. Inte ett pip från speakern eller någonting.

 

---

 

Det du kan gjort också är att när du satte tillbaka processorn så kom en av pinnarna under proppen i kläm och den är nu böjd, om så är fallet använd tång eller liknande och bänd väldigt, väldigt försiktigt tillbaka pinnen. Det skall, så som Stefan beskrev, inte krävas någon kraft alls att sätta i en processor i sockeln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, felet lär vara att jag inte lyfte upp armen på moderkortet när jag satte tillbaka processorn. Blir spännande att se ikväll när jag plockar isär den igen. Återkommer med resultatet då...

 

Vet någon redan nu vad som händer när armen inte är uppfälld? Är hålen för pinnarna kortare och gör så att de har gått sönder, eller kan jag ha tur att den fortfarande är hel och fungerar när jag gjort på rätt sätt?

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hålen blir inte lika djupa om du inte fäller upp armen. Men till min veto så brukar man inte ens kunna lyfta ur processorn utan att fälla upp armen först. Värt att notera är att faktiskt inte alla moderkort har en sådan här arm. Men det är helt klart värt att titta på. Om inte processorn sitter hela vägen ner i sockeln kommer inte datorn kunna starta alls.

 

Min bästa gissning är endå att varvantalet på nya tystare fläkten är lägre, och att det är därför inte kärran rullar igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Loverman skrev:

Men det måste nog mycket till om man skall kunna skruva fast en fläkt fel, skruvhålen, eller snap-onsen brukar inte stämma alls då :)

 

Stämmer rätt bra. Fästena för processorfläkten passar bara på ett håll.

Angående etiketten så är min inte vänd uppåt, för att den sitter upp och ned.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...