Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Computer City "skyldiga" att ersätta?


Tropicana

Rekommendera Poster

(Varning för långt och slarvigt skrivet inlägg då klockan är lite mycket ;)

 

**POÄNG KOMMER ATT UTDELAS!!!**

 

Hej,

 

Skolan slutade den 10 juni och jag längtade till den nya datorn jag skulle köpa under helgen. Veckan därpå blev det en HP pavilion t480.se + 17 TFT skärm från Computer City på backaplan Göteborg.

 

Datorn fungerade fint förutom när man skulle spela spel som Mafia eller Battlefield. Helt plötsligt kunde den stanna utan andeldning och man var tvungen att starta om den.

 

HP supporten gav de vanliga tipsen, drivrutiner, BIOS, grafikkortsuppdateringar, inget hjälpte. Jag återställde datorn två gånger (till frabriksskick) men felet åtgärdades inte. Nu var det bara att släpa med datorn de 15 km (i bil då :D ) till backaplan där de skulle "kolla på den". Dagen efter gick jag dit och en trevlig kille meddelade mig att den fungerade perfekt nu i alla fall. Det var bara att ta med sig den.

 

För säkerhets skull installerade jag ändå Mafia spelet på datorn och sate mig och började spela spelet mitt inne i Computer City för att bevisa att den verkligen stannade. Försäljarna blev lite sura när jag inte gav upp efter 40 minuter men just när jag började ge upp stannade datorn, äntligen!

 

Ingen kunde förklara felet eftersom de själva återställt den precis innan. De ville ändå uppdatera grafikkortet igen och testa spelet en andra gång i butik.

 

Klockan ringde 07:12 och det blev min tidigaste sommarlovsmorgon. Efter en snabb frukost satte jag mig i bussen in till stan och kom fram strax innan 10 snåret. Väl inne i buriken tog det ett tag innan service killen dök upp men till slut meddelade han mig att det kanske var lika bra att byta ut den direkt. Vi kom överrens om att byta t480.se mot en t.540.se, samma datorn egenligen, ända skillnaden är grafikkortet på t540 som är av ett annat märke men också den på 256 MB. På siba kostar t480 mer än t540 men på CC är det tvärtom.

 

Det är med andra ord samma prestanda på datorerna...

 

T540 fanns dock inte inne utan en kille skulle hämta den från Siba på Avenyn och meddela mig när de fått in den igen...får hoppas att de har den när jag åker dit imorgon.

 

****************Min fråga så*********************************

 

Jag tycker att jag borde få någon ersättning för att tid jag har lagt ner på den här historien. Sammanlagt 90 km bilåkande + tur och retur med buss. Dessutom massa samtal till HP till CC och massa tid på Computer City.

 

Datorn har ju dessutom varit borta i flera dagar nu...

 

Konsumentköplagen säger så här:

 

"Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt

inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen

prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara

andra förluster, som exempelvis en bilfärjebiljett som inte kan utnyttjas, och stilleståndsersättning vid fel på bil."

 

Jag kan alltså begära i princip en dryg hundring i färdmedel för all besvär + all tid som också borde räknas med i resonemanget.

 

Frågan är vad man ska göra imorgon. Tycker ni jag ska stå på mig och begära att jag får någon form av ersättning, någon produkt för några hundralappar eller kanske 150 kronor kontant?

 

Jag är faktiskt riktigt less på hela den här historien...hade CC svarat i telefon när man ringt så man hade sluppit ibland 10 minuter med bara piiip, piip i örat så OK, jag får en ny datorn jag är nöjd men nu tycker jag att någon form av ersättning borde man väl kunna kräva?

 

Vad tycker ni, är det lite otacksamt eller bara helt rätt???

 

 

(Hoppas på svar innan 15:00, 28/7 då jag åker till CC....)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju försöka få någonting i skadestånd men jag tror inte dom är skylldiga att ge dig det.

 

Vid service är det normalt så att kunden får stå för frakten till service och företaget betalar frakten tillbaka.

Att du kört dit i bil med datorn istället för skickat med post kan inte företaget påverka så att säga, det var ju ditt val hur du ville frakta datorn.

 

Samma sak gäller stillestånd, företaget har rätt att innom "rimlig tid" försöka åtgärda problemet / felet med en vara att du sen valde att prova datorn i butiken (och egentligen göra deras jobb) är också det inget företaget kunde påverka.

Vanligtvis får kunden bara tillbaka varan och "prova igen" hemma vilket kan ske många gånger om man har otur...

 

Men dom flesta företag är lyhörda för kundernas önskemål i sådana här situationer så ett försök med att få en vara e.d. av dom som plåster på såret skulle säkert gå att få.

Ta en diskution antyd att du är en bra stabil kund med många köpglada vänner osv. så kanske det går lättare.

 

TYP: "Jag talade precis i dagarna med en kompis som funderade på att köpa en likadan, men nu vet jag inte..."

Det brukar gå hem.

 

Lycka till i morgon.

Tunna/

 

Berätta gärna hur det gick imorgon...

[inlägget ändrat 2004-07-28 02:06:09 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...