Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Buffer underrun occured


M.L.34

Rekommendera Poster

Vad skall jag göra när det om jag försöker kopiera en CD direkt från cd station till cd station ett meddelande "Buffer underrun occured"?

Min CD-brännare är en HP 8100. Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| j O h A N |

Jag antar att du vill bränna från CD med en gång .... lösningen är - Gör inte det, lägg en image på HD och bränn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Berg

...eller skaffa scsi brännare och cd rom. kolla noga att du inte har något annat program igång, tex ett antivirusprogram kan fixa buffer underrun på nolltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är ganska vanligt när man bränner ljudskivor (skiva till skiva), eftersom en rejäl databearbetning då sker. "Buffer underrun" betyder alltså att cd-brännaren inte har något att bränna. När det gäller ljudskivor så är det enligt min erfarenhet bäst att först lägga dem som .wav-filer på Hd:n och sedan bränna därifrån. Rippningen (d.v.s. cda -> wav) kan med fördel göras med Audiograbber eller liknande "bättre" program. Ibland är nämligen de medföljande CD-brännarprogrammen lite klena på detta område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar oxå normalt köra till wav innan bränning med min 8110, men häromdan brände jag av "misstag" direkt från CD. Det funkade och hittils är det klockrent på 6 skivor!! Har provat tidigare och då blev det alltid buffer underrun.

Antingen beror det på Creator 4 eller oxå på cacheinställningarna i Windows.

Saken är den att jag nyligen installerade ett program som tyckte att mina cacheinställningar var ineffektiva. Det står så här i system.ini numera:

[vcache]

MinFileCache=32768

MaxFileCache=32768

 

Jag undrar om inte detta kan vara lösningen !?

Prova !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vad som händer är att Brännaren inte har något att skriva, och det kan bero på flera anledningar.

Datan flyttas från Hårddisken/CDROM till Brännaren. Sen tar buffertminnet i brännaren vid, detta minne håller datan i en buffert och för succesivt vidare datan till CDR skivan.

Om strömmen av data av någon anledning får problem mellan HD/CDROM och brännaren under kortare perioder, så är denna buffert av yttersta vikt. För om det blir sådana problem vid dataöverföringen mellan HD/CD och brännare så att denna buffert tar slut, så kommer det inte finnas någon data att skicka till CDR skivan och då får du en buffer underrun, och kan slänga skivan.

 

Jag gissar på att du har en för långsam CDROM så att brännaren skriver ifrån din CDROM.

Troligen har du en funktion i ditt brännarprogram där du kan mellanlagra data på hårddisken, använd den.

 

Sen kan det vara som så att de skivor du försöker kopiera har kopieringsskydd, vilket tar ner avläsningen av skivan avsevärt i hastighet, om nu din CDROM över huvud taget klarar av att läsa kopieringskyddet (läs strunta i det).

 

Lösningar:

1.Snabbare CDROM

2.Uppgradera till SCSI system.

3.Gör alltid en image till hårddisken först. Och bränn därifrån.

 

Och sist men inte minst kolla så att du inte har program aktiva som gör saker o ting i bakgrunden, typ virusscanner. Om det är så att du ligger på gränsen med dataöverföringen mellan din CDROM och brännaren, så kan detta räcka för att störa dataöverföringen.

 

HejHopp Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...