Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plötsligt startar inte windows!!! :-(


HannesHelander

Rekommendera Poster

HannesHelander

Hej!

 

Har någon en idé vad som kan vara fel här:

 

BIOS startar räknar igenom minnet, känner igen hårddisk cd-rom men så fort som windows (XP Pro SP1) skall startas upp så låser sig datorn, för det mesta med helt svart skärm ibland kommer en svartvit "progress bar" fram och hinner ca 10% innan den stannar. Dock inga övriga felmeddelanden!!

 

När jag testade att boota från CD:n med XP installations cd:n så gick det på precis samma sätt trots att jag dubbelkollat biosinställningarna för att kunna boota från CD.

 

Skall precis börja vara hemma med nytillskottet i familjen och behöver kunna komma åt epost och filer på kontoret medan jag är hemma så det kommer minst sagt olägligt.

 

Alla tips, idéer och råd välkomna!!

 

/Hannes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga.

Försök starta i felsäkert läge. Nu är det ett tag se'n jag körde Windows, men du borde få upp en startmeny genom att trycka <F8> innan Windows startar.

Ev kan du välja att logga uppstarten, det kan hjälpa att hitta felet.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat och nollställa BIOS? Dvs till factory deafult, brukar finns något alternativ i BIOS eller en bygel på moderkortet som ska flyttas, se manualen till moderkortet.

 

Och därefter bara ändra bootsekvensen så att CD/DVD kommer före hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HannesHelander

Tack för alla svar! Lyckades igår starta min maskin från en annan hårddisk så moderkortet verkade ju fungera - lyckades sedan också starta via WinXp cd:n och gjorde en ren installation med omformattering. Tur att man jag har data och dokument på en egen partition samt att kritiska dokument (foton, hemföretagets bokföring etc) finns nedbränt på DVD :-D

 

Ikväll återstår bara att ominstallera alla program.... lite jobbigt men OK.

 

/Hannes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Tråden flyttas till forumet för Windows XP

 

| Noisekiller |

Moderator för Övrig PC-hårdvara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...