Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programera spel.


kalf

Rekommendera Poster

Hej jag har hollt på med att programera hemsidor i några år nu, jag kan både html och php ganska bra) och jag funderar på att ta ett steg längre genom att testa med att programera ett spel men jag vet inte vilket språk jag skall välja.

Efter som jag bara har hollt på med web programering så vill jag ha något som är lätt att skriva i och om man behöver något pogram förutom en texteditor och bildredigerare så skall de vara gratis hällst.

Man behöver inte häller bara skriva kod utan det går lika bra med något pogram som man gör spel i(inte klick and play, det har jag testat och det var bra, men det fanns inte tillräkligt många funktioner.) Det skall ochså hällst vara gratis.

Om ni vet vilket språk/pogram som ni tycker att jag skall välja så vill jag ochså gärna veta var man kan hitta någon bra guide till det, hällst på internet.

 

 

/kalf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår fråga.

 

Om det är spel som ska kunna spelas över internet så är det nog FLASH som gäller.

 

Det är lite beroende vilken typ av spel du vill göra. Vill du göra ett spel som använder 3D grafik och maps och dyl. Föreslår jag C/C++ med en 3D-motor.

 

Men detta kräver att du är duktig på C++. Det är väll kravet av alla programmeringsspråk i och för sig.

 

Det bästa man kan göra tror jag är att först lära sig språket riktigt riktigt bra och sedan försöka göra spel.

 

De visuella programmeringsverktygen har blivit så pass starka att de kan konkurera med de icke visuella verktygen. Jag pratar här nu om Delphi och Visual Basic. Har sett spel skrivna i dessa miljöer som är quake 3 kloner och warcraft inspererade spel.

 

Gamemaker kanske kan vara något?

http://www.cs.uu.nl/people/markov/gmaker/

 

Kräver mindre av dig och med tanke på att du måste lära dig ett helt språk så kanske GameMaker passar dig. Då behöver du endast lära dig 1/10 av vad du skulle bli tungen att lära dig i de andra språken.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon, om du skulle undra så vade jag att använda game maker. Håller på att läsa en biginners guide nu.

 

//kalf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...