Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val vid installationen ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

 

Har ett lokalt nätverk med 5 PC innanför en Dlink-804 Router.

Kör Vanligt ADSL för Internet åtkomst.

 

Kör med fasta IPadresser, typ 192.168.0.x

 

Har hittils kört alla i en arbetsgrupp "HEMMA"

 

Har nu byggt en server (PDC) som ska ha Win 2003.

Jag har tidigare bara erfarenhet av Win NT4, och det ser ju lite annorlunda ut.

 

Vid installationen så frågas om server roller.

Vad ska jag välja ?

Om jag ska ha fasta IP, så behövs väl inte DHCP installeras ?

Behövs DNS installeras ? Används inte Telias DNS'er ...?

Behövs AD (Active Directory) installeras ?

Default är ju att allt detta installeras...

(Om man inte använder "Anpassad Installation")

 

Jag vill att klienterna (användarna) ska kunna logga in på servern

och ha sina egna hemkataloger att spara filer i.

(Men inte hur mycket som helst, det går väl att ställa en kvot för det ...)

 

Jag vill kunna ha servern som Webbserver med IIS.

Jag tänker också köra FTP, men med 3'e parts programvara.

 

Ge mig lite råd och tips nån :)

Annars får jag testa mig fram och det tar mycket längre tid....

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DHCP behövs inte om du har fasta ip-adresser på klienterna.

 

DNS behövs om du ska köra AD, och då ska klienterna använda din server som dns-server istället för telias.

 

AD är jag lite kluven till i ditt fall. Risken är att det bara blir mer rörigt. Eftersom du bara har en server och så få klienter så skulle de lika gärna kunna ha lokala konton på servern. Lokala konton kan också ha hemkataloger, loginscript osv. Du kan inte använda group policies och sånt mot dina klienter, men det kanske du klara dig utan.

 

Om vi ska tala NT-språk så blir en server med AD som en PDC i NT. En server utan AD blir som en filserver med lokala konton.

 

Jag tycker du ska börja testa med lokala konton, är det så att du stöter på patrull med det så är det bara att installera AD och köra på det istället.

 

Du kan sätta diskkvoter för dina användare. Se i så fall till att du har en speciell partition för detta, eftersom den funktionen slås på för en hel partition.

 

Hör av dig om du undrar något mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så då väljer jag "Anpassad Konfiguration"

Där finns:

- Filserver

- Utskriftsserver

- Programserver

- Epostserver

- Terminalserver

- Fjärråtkomst/VPN server

- Domänkontrollant , Active Directory

- DNSserver

- DHCPserver

- Server för direktuppspelande media

- Winsserver

 

Vilka ska jag då installera...?

Endast Filserver och Programserver ?

 

Hur konfigurerar jag 2003 så att jag får användarkonton med hemkataloger och kan använda loginscript utan AD ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programserver är alltså IIS, så den installerar du om du vill ha det. Det enda filserver-rollen gör är att den låter dig dela ut en mapp, så det kan du lika gärna göra manuellt...

 

De lokala kontona hittar du om du högerklickar på Den här datorn och tar Manage/Hantera.

 

Med denna lösning så ska du inte göra någon ändring av arbetsgrupp eller domän ute på klienterna, utan de loggar in med sina gamla lokala konton precis som förut. Sedan när de ska ansluta till hemkatalogen så får de ange kontot som du lägger upp på servern. Användarna borde kunna spara lösenordet första gången.

 

Om du inte vill ha upp någon extra lösenordsruta när de kontaktar servern så lägger du upp konton på servern som exakt motsvarar deras lokala konton på klienterna (både användarnamn och lösenord).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag lurade dig lite där ang. lokala konton...

 

Fälten loginscript och hemkatalog kommer bara att användas om användarna loggar in lokalt på servern. Annars får du lägga in uppgifterna på motsvarande ställe på deras lokala konton ute på klientdatorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de kan ju inte logga in lokalt på servern heller ...

Den står ju inlåst.

 

Hur menar du lägga in uppgifterma "på motsvarande ställe på klientdatorerna" ?

 

Jag vill ju sen kunna ha ett loginscript som mappar upp vissa enheter på servern.

Går det utan Active directory ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, självklart ska de inte logga in lokalt på servern. Det jag menade var att loginscript och sånt som du lägger in på de lokala kontona i servern körs bara ifall de loggar in just lokalt på servern.

 

Eftersom det inte är det du vill så måste du istället lägga in loginscripten på de lokala kontona som finns ute på klienterna. Det här förutsätter att klienterna är Win2k eller XP. Då hittar du lokala konton där precis som på servern. I XP motsvarar dessa konton ikonerna på välkomstskärmen.

 

Det här kanske blev invecklat, men dina användare har förmodligen redan lokala konton på klientdatorerna. Det är dessa konton du ska leta upp och lägga till din loginscript på. Sedan får du manuellt dela ut en mapp på servern som innehåller loginscriptet.

 

För att användarna ska slippa ange lösenord mer än en gång så skapar du likadana konton på servern (Pelle, Lisa osv.) med exakt samma lösenord (eller avsaknad därav) som ute på klienterna. Dessa konton använder du när du ger behörighet till de utdelade mapparna.

 

När de sedan försöker komma åt en mapp på servern så skickar Windows med info om vem det är som är inloggad och hans/hennes lösnord. Servern kollar då vilka som har behörighet till mappen och ser då förhoppningsvis att det stämmer och släpper in användaren.

 

Som sagt. Ge detta en chans. Jag tycker det är lite overkill med ett AD i ett så litet nät...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...