Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dumpa nyhetsdiskussionerna


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

Kan inte IDG dumpa diskussionerna som de har på sin nyhetssida?

 

Okej, jag må ha en dålig dag idag, men man blir bara förbannad när man läser dessa diskussioner. Varenda gång det är något om Microsofts säkerhetshål eller nu idag om Servicepack2 så nog är Linuxhuliganerna där. De är som ena treåringar som tror att de är störst bäst och vackrast för att de kör Linux och sprider en massa gliringar och meningslösheter om Microsoft.

 

Att diskutera med dem är som slå huvudet i väggen ungefär. De är så insnöade på sitt Linux. Låt folk köra det operativsystemet som de tycker om och håll inte på som barn i en sandlåda.

 

Folk blir bara förbannade och trötta på det här huliganfasonerna. Om de tror att de ska locka över folk till Linux på det sättet som de håller på så tror de fel. I alla fall jag är inte lite trött på det.

 

Linux är väl inte mer speciellt än andra operativsystem.

Vill man så kan vem som helst lära sig det.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
erzon skrev:

Jag tycker helt klart att denna borde postats under datorkrig istället.

 

Det är inte datorkrig jag är ute efter. Behövde bara avreagera mig.

 

Vill ni ha datorkrig så kan ni hålla till på IDG:s nyhetsdiskussioner när det handlar om Microsoft. Datorkrigforumet verkar ha flyttat ut dit istället.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linuxhuliganerna där. De är som ena treåringar som tror att de är störst bäst och vackrast för att de kör Linux och sprider en massa gliringar och meningslösheter om Microsoft.

 

Platsar helt klart under datorkrig. Du kan väl inte förvänta dig annat än datorkrig med ett sådant inlägg. Om det är så att du är trött på "diskussionerna" ang MS / Linux borde du väl uttrycka just det, istället för att häckla folk som inte tycker som du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Platsar helt klart under datorkrig. Du kan väl inte förvänta dig annat än datorkrig med ett sådant inlägg. Om det är så att du är trött på "diskussionerna" ang MS / Linux borde du väl uttrycka just det, istället för att häckla folk som inte tycker som du.

 

Kan inte påstå att jag häcklar folk och att de ska tycka likadant som jag, men alla ser det väl inte likadant. Jag skrev inlägget som en vanlig diskussion och mina argument och inte för att få folk att tycka som jag.

 

Sen handlar inlägget om diskussionerna. Det tycker jag framgår.

 

Men visst flytta det då till datorkrig, men det är en grov missuppfattning.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

[inlägget ändrat 2004-07-12 19:08:13 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maccen, Linux, windows och allt vad operativsystem heter är säkert jättebra program. Problemet är en del av deras användare som blir fanatiska.

 

Människan har ett löjligt stort behov av att tillhöra nånting. Hon vill tillhöra en grupp. Förr i tiden hade vi stammar som vi försvarade med näbbar och klor, och det var väl tvunget för att ens avkomma skulle kunna föra generna vidare. Men nu för tiden så behöver vi det egentligen inte, men eftersom vi har kvar reptilhjärnan så tar det sig uttryck i att man hejar på sitt fotbollslag, älskar sitt land och sitt folk, sin religion eller datorprogram istället. (+miljoner andra saker). Alla attacker på dessa tas som ett personligt angrepp. Dessa människor har nog helt enkelt en närmare mental koppling till sin reptilhjärna ;)

 

Det kommer nog och ta några tusen år till innan dessa automatiska reaktioner anses som mindre viktiga för överlevnaden och därmed försvinner från generna.

 

Ett tips är att inte läsa kommentarerna. Själv så hittar jag ibland ganska bra tips där.

 

[inlägget ändrat 2004-07-12 19:10:43 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2004-07-12 19:13:00 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller nu idag om Servicepack2 så nog är Linuxhuliganerna där.

Vilka inlägg är skrivna av Linuxhuliganer? Jag ser bara lite erfarenheter utbytas och enkla frågor om vad som ev ingår i SP2.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vilka inlägg är skrivna av Linuxhuliganer? Jag ser bara lite erfarenheter utbytas och enkla frågor om vad som ev ingår i SP2.

 

Av kommentarer att tolka så är det inte svårt att räkna ut.

 

En del namn förekommer endast när det handlar om Microsoft och säkerhetshålen där. I andra "seriösa" sammanhang ser man inte namnen där alls.

 

Samlas som flugor till en sockerbit, ungefär.

 

Har man följt det hela ett längre tag så är det inte svårt att räkna ut vilket läger olika personer där tillhör.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Pentti H skrev:

Alla attacker på dessa tas som ett personligt angrepp.

 

Tyvärr är det väl så. Det skulle väl egentligen bara rinna av en, men istället tar man det lite väl personligt och går i försvarsställning för det man tror på.

 

Det är som du skriver som ett fotbollslag man håller på. Skulle någon tala illa om det så slår man nästan ned personen ifråga.

 

Pentti H skrev:

Ett tips är att inte läsa kommentarerna. Själv så hittar jag ibland ganska bra tips där.

 

Jo, jag bryr mig heller inte om att läsa kommentarerna alltid, men ibland är man där i alla fall. Dumt nog. :-)

 

Personligen tycker jag att jag lär mig mer härinne på Eforum, men okej det kan väl förekomma ett och annat vettigt tips där då och då.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

[inlägget ändrat 2004-07-12 20:04:13 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, de kan vara finnas läsvärde inlägg även där. Men de får gärna strukturera upp det lite bättre så att det är lättare att navigera runt i inläggen. När det blir alltför många inlägg är det svårt att hitta russina i kakan...

 

Och för att komplettera - varje gång IE nämns, främst brister i säkerheten, duggar det tätt med inlägg där Firefox förspråkas. Men det kanske inte är konstigt. Hade inte IDG en webbfråga för en tid sedan där uppemot 40% svarade att de körde Mozilla eller Firefox.

 

Kanske jag minns fel iofs...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskussionerna är ju oftast mer intressanta än själva artiklarna tycker jag.

 

Om du är trött på diskussionerna rekommenderar jag dig att sluta läsa när du kommer fram till texten "kommentera artikeln". På så vis slipper du se vad alla insnöade idioter skriver. Det finns inget som helst krav på att man SKA läsa kommentarerna, det är helt frivilligt.

 

Ungefär lika enkelt som att låta bli att läsa Aftonbluddret om man irriterar sig på den skriften eller hoppa över ledarsidorna om man irriterar sig på dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med till en viss del, men ibland så kommer det mycket information i kommentarerna som egentligen borde ligga i artikeln, men idg har gett fan i att lägga till den för att de är omedvetna om det eller vill spara plats på disk eller papper eller av någon annan anledning.

 

men man skulle kunna tänka sig att man får en inställning i sin profil där man kan filtrera bort läsarkommentarer, samt om man är oinloggad på idg då kunde det också filtreras bort...tycker iallafall jag.

 

och klaga inte på min grammatik, den skiter jag blankt i.. ;P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men man skulle kunna tänka sig att man får en inställning i sin profil där man kan filtrera bort läsarkommentarer, samt om man är oinloggad på idg då kunde det också filtreras bort...tycker iallafall jag.

 

eehhh, jag väljer att inte klicka mig till sidan med läsarkommentarer. Man är ju inte tvingad att läsa läsarkommentarerna...

 

varför?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker kommentarerna är jättebra. Oftast får man ju reda på saker som kanske är förvrängda eller felaktiga i artikeln.

 

Däremot så tycker jag att diskussionerna borde kopplas till eforum. Kanske under ett eget forum som heter "Nyhetsdiskussioner" eller liknande.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumpa nyhetsdiskussionerna?! Neeej!

 

Jag läser väldigt ofta bara ingressen för att sedan direkt börja läsa kommentarerna. Jag tycker det är rätt skönt att vara kvar på nyhetssidan för att läsa inläggen, men.. skulle ju inte vara helt fel om man fortfarande kunde läsa/skriva inläggen här på eforum också... (nu tas väl alla kommentarer bort efter ett tag? :P)

 

Saknar kommentarerna när jag läser andra nyheter också.. (aftonbladet etc :)

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej men man tvingas ladda hem en satans massa tecken när man ska läsa en artikel eftersom samtliga kommentarers ämnesrad och kommenterare följer med... alldeles i onödan, man skulle kunna klippa sidan efter "Den här artikeln har x kommentarer". Okej det är väl inte så vansinnigt många tecken men ändå.. ;P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Saknar kommentarerna när jag läser andra nyheter också.. (aftonbladet etc :)

 

Aftonbladet hade ju kommentering ett tag men blev väl fälld (hets mot folkgrupp ?) pga. att de låtit en rad rasistiska inlägg ligga kvar.

 

IDG la också ner kommentarsidorna men de återuppstod ju igen (fast med inloggning).

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumpa nyhetsdiskussionerna?! Neeej!

Bara hålla med - det är ju inte ovanligt att kommentarerna ger långt mer än artikeln i sig. Att vissa typer av artiklar nedlusas av datorkrigsliknande kommentarer kan jag utan problem leva med så länge man får ta del av alla kunniga kommentarer runta andra artiklar.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Var då ?

 

Om jag tittar på första sidan och tar den översta nyheten "Israel trotsar FN-resolution", var finns kommentarerna och möjligheten att lägga till en kommentar ?

 

Eller är det bara "ofarliga" nyheter som kan kommenteras, typ "Svenska biobiljetter tredje dyrast" ?, dvs. att man tillåter snälla ämnen men att man undviker de som kan bli jobbiga och spåra ut.

 

Här är ju IDG rätt så rakryggade, man tillåter kommentarer om företag och produkter trots att det potentiellt kan kosta dem annonsörer.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur de väljer ut vilka man får kommentera vet jag inte.

 

Dock tycker jag inte att vare sig t ex "Bara vart tionde inbrott blir löst" eller "Många anmäls för diskrimnerande reklam" är så speciellt "harmlösa".

 

Men visst, det vore bättre om man fick kommentera allt.

 

Fast "en del" är väl bättre än inga alls?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Håller med, det är ju inte heller helt ovanligt att det företag som kommenteras kommer med egna klargöranden inom diskussionen.

 

När det gäller MS-relaterade ämnen vet jag faktiskt inte om de själva har folk som kommenterar på arbetstid (såsom de hade under BBS-tiden), gissar att de håller sig undan och istället låter MVP:erna sköta argumentationen.

 

Dock verkar "datorkrigandet" vara av annan karaktär än på eforum, här slänger man käft medan på IDG:s sidor är det mer allvar.

 

Skulle gissa att många som skriver på IDG:s sidor har hängt upp sin karriär på den ena eller den andra produkten och därför känner sig manade att försvara den till sista blodsdroppen, speciellt som vissa slutkunder säkert använder IDG som påtryckningsmedel mot dem (ex. varför kör vi Novell ?, Linux borde väl fixa samma sak ?).

 

 

/Johan

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...