Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa DV-kamera ?


kabelnisse

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt köpa en DV-kamera, har dålig koll !

någon som kan tipsa?

kan man få något som fung bra < 5000

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inga märken, men tänk på att det är det optiska zoomen som räknas inte den digitala, och sen måste kameran ha DV-in om du ska kunna skicka tillbaks filmen till kameran efter att den varit i datorn, man klarar sig i och för sig bra med att bränna sina filmer på DVD, men vet du att du ska skicka tillbaks filmen till bandet så är det DV-in som gäller.

 

/p-a

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Europa finns DV-in tyvärr bara på dyrare modeller.

 

Vad gäller billiga DV-kameror så tycker jag du ska kolla att den funkar tillräckligt bra inomhus där det är mörkare än utomhus. Just kamerornas förmåga att filma i annat än bra belysning skiljer stort mellan märken/modeller. Det kan vara rätt irriterande att allt man filmar inomhus blir grynigt och fult. Sony brukar anses vara snäppet bättre än andra på just den punkten.

 

Testa också om "sökaren" är tillräckligt bra. De billigare jag provat har haft så pass dålig sökare att man har svårt att bilda sig en uppfattning om hur resultatet kommer att bli.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte längre! Köper du kameran utomlands, får du en betydligt bättre kamera för samma/mindre pengar än i Sverige. Här har jag köpt kameror etc. och är ytterst nöjd: (de levererar till sverige!)

 

http://www.pixmania.com/se/se/videokameror/digitala-videokameror/4/2/categorie.html

 

5000 räcker till en bra kamera utomlands, till en lågpriskamera i Sverige!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det i Europa bara finns DV-in på dyrare modeller. Om du kollar på pixmanias sida, så finns det en panasonic för lite drygt 5000 som har dv in/ut. Jag kallar inte en kamera för 5000 för en "dyrare" modell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det var lite slarvigt skrivet av mig. Jag menade att de billigaste modellerna inte har DV-in eller har det avaktiverat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är inte DV-in så viktigt längre, då DVD-brännarna blivit så billiga.. Nästan bättre att strunta i DV-in och istället köpa DVD-brännare+tomskivor för tusenlappen som skiljer mellan kameror med respektive utan DV-in..

 

(Dyra DV-band sparar man ju knappast sina filmer på, utan hellre bränner på billiga DVD-skivor som med lätthet kan spelas av i vilken dvd-spelare som helst..)

 

Enda grejen som man bör tänka på: Kameror med DV-in brukar i övrigt vara bättre än lågpriskameror utan.. Se till att kameran klarar äkta 16:9, då gamla 4:3 absolut är påväg ut! (Med äkta 16:9, så går kameran ändå upp i pris..)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter några veckors "forskande" kom jag fram till Panasonic NV- GS11, helt utan fördyrande extrafunktioner som: stillbildsfunktion på separat minneskort, DV-in, extremt liten och tillbehörssko. De största nackdelarna är förmodligen nattfilmning samt ingen äkta 16:9, däremot bra bildkvalitet, mic in, zoom-mic, laddning av film uppifrån (vid stativfilmning), 24x optisk zoom samt separat laddning av batteri. Jag köpte min från Cyberphoto.se för 4 640,- + frakt och div. extratillbehör. Men jag ville ha en bruksanvisning på svenska.

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

SAMHALL, är det en före detta simhall ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är inte DV-in så viktigt längre, då DVD-brännarna blivit så billiga.. Nästan bättre att strunta i DV-in och istället köpa DVD-brännare+tomskivor för tusenlappen som skiljer mellan kameror med respektive utan DV-in..

 

(Dyra DV-band sparar man ju knappast sina filmer på, utan hellre bränner på billiga DVD-skivor som med lätthet kan spelas av i vilken dvd-spelare som helst..)

 

Jo det är en poäng. Dock rymmer en DVD-skiva bara lagra drygt 20 minuter i DV-kvalitet och jag har då inte sett nån DVD-spelare ("standalone") som kan spela upp DVD-skivor med DV-video på. En videokamera med DV-in kan man ju lätt koppla till TV:n när man vill kolla på filmen. Och att arkivera sina filmer som MPEG2 är ju att byta ner sig rätt mycket!

 

Jag har nog lite dålig koll på DVD-skivor, men 1 timmes miniDV-band kan man få för runt 50:-. SÅ oerhört dyrt är det ju inte.

 

Enda grejen som man bör tänka på: Kameror med DV-in brukar i övrigt vara bättre än lågpriskameror utan.. Se till att kameran klarar äkta 16:9, då gamla 4:3 absolut är påväg ut! (Med äkta 16:9, så går kameran ändå upp i pris..)

 

Så sant. Kanske lätt att tänka att "Dv-in behöver jag inte" och samtidigt bortse från att alla delar i den kameran säkert är bättre än i de enklare varianterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...