Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

betala skatt....


issemannen

Rekommendera Poster

issemannen

Jobbar nu i sommar och kommer att hamna över 16700:- gränsen som gäller för oss skolungdomar - vilket betyder att jag måste betala skatt på det jag tjänar.

Någon som vet om jag måste betala skatt på hela summan jag tjänat under året eller bara den summan som hamnar över 16700:-, ex. om jag tjänar 18000:- behöver jag bara betala skatt på 1300:-??

 

Tidigare under året har jag tjänat pengar utan att behöva betala skatt för dom, hur kan jag ha sluppit den skatten?? Blanketten om skattejämkning som jag/min arbetsgivare skickade in under förra året (sommaren 2003) gäller väl inte även under 2004?!?

 

Lägger in dessa frågor här eftersom jag inte fått svar från skatteverket ännu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Gränsen, 16700 kronor, är grundavdraget. Den summan dras av från din totala inkomst för året, och du betalar skatt på överskottet. Du kan lämna in en ansökan till skattemyndigheten om skattejämkning, där du anger hur mycket du tjänar totalt. Då får du veta hur mycket din arbetsgivare ska dra i skatt av dig, i procent.

 

När det gäller den andra frågan är det företagets lönekontor som betalar in skatten på din inkomst. Troligtvis kör de på den uppgift de har - att du inte ska betala någon skatt. Då kan du åka på en restskatt nästa år. Bäst är att gå in till skattekontoret, fylla i en skattejämkningsblankett (Om du vet ganska precis vad din bruttolön för hela året kommer att bli) så du kan meddela ditt företag hur mycket du ska betala i skatt.

----

The rest is silence.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

issemannen

Så kort sagt behöver jag bara skatta på det jag tjänar utöver 16700:-?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis kör de på den uppgift de har - att du inte ska betala någon skatt.

 

Det är olagligt för företaget att inte dra prel. skatt om inte personen ifråga klart meddelat vad som gäller. Begär en jämkning...det kommer nog att resultera i en skatt på ca 5%

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...