Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem bränna bilder


Kaxxu

Rekommendera Poster

hej!

Lite dumma frågor kanske, men...

Har inga problem med att ladda ner bilder från min nya Canon Powershot A75, men när jag brände dem på cd uppstod problem. När jag skulle öppna bilderna på cd:n gick det inte! Vad kan jag ha gjort fel? Jag bränner med Nero. Brände samtidigt några andra bilder från datorn (som jag inte tagit) och de gick att öppna.

Har bearbetat bilderna i Photoshop innan och sparat dem som .jpg. Sedan har jag brännt dem som vanliga filer, tror jag. Är det något annat man borde tänka på?

 

Har filmat en del videoklipp också, och smart som jag är har jag hållit kameran lodrät emellanåt vilket resulterat i att bilden är sned när jag ska titta på klippet. Går klippet att svänga på i efterhand?

 

Bonusfråga: kan man bränna både film och bilder på samma cd? Hur gör man i så fall med Nero?

 

Tacksam för svar!

 

/Katja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt.

Har du försökt att öppna dom på samma dator som den du använde för att redigera och bränna med?

 

Har du provat med att kopiera tillbaka dom till hårddisken (en annan katalog) och se om dom går att öppna då?

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej samoht!

 

Jo, jag har bara använt min egen dator för att både redigera, bränna och försöka öppna filerna.

Ska testa kopiera dem till hårddisken, tack för tipset.

Återkommer!

 

/Katja

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag har kommit på felet. Jag drog över en film till hårdskivan. När jag lade till slutet .jpg gick den ju att öppna. Tydligen räcker det inte att spara i jpg-format om man inte också ger dem den ändelsen.

Så nu ska jag försöka bränna en ny cd där alla filer har ändelsen .jpg.

Då borde det funka!

Tack samoht för att du ledde in mig på rätt spår!

 

/Katja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...