Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två olika register!!


bubble00

Rekommendera Poster

Är nybörjare på Exchange och håller på med ett person register och hoppas kunna få lite hjälp av någon därute...

 

Vad jag har förstått så används Exchange till att dela på en gemensam E-post register i ett nätverk och om man vill så kan man tillåta sina användare att få tillgång till sin E-post utifrån med hjälp av OWA.

 

 

Min fråga är, finns det någon möjlighet att skapa två olika register??

 

1) Ena registret skall vara allmän och innehålla alla som har en E-post adress.

 

2) Det andra registret skall innehålla lite mer speciella E-post adresser(Personer) som inte vill att vem som helt får tillgång till deras E-post adress och uppgifter utan medtyckande...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exchange är framför allt en mailserver där folks mail lagras, dvs. man laddar aldrig ner mail till Outlook på samma sätt som med vanliga pop-konton (även om det finns något som heter cached mode som man kan slå på), utan Outlook blir mer ett gränssnitt mot Exchange.

 

Men i övrigt så finns de funktioner som du efterlyser. Alla som har en mailbox i exchange hamnar automatiskt i den globala adresslistan. Du kan även lägga in externa kontakter här. Sedan kan du skapa ytterligare addresslistor och lägga in valfria adresser i, samt ange vilka som ska få läsa listan.

 

I Exchange 2000 och 2003 så är det användarkontona i Active Directory som är grunden för användare och mailboxar i Exchange. Det är alltså i AD du ska peta in de uppgifter du vill ska synas i adresslistorna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon möjlighet att anpassa kontaktlistan efter egna behov, dvs kan man lägga till egna rubriker och inte använda sig av de fördefinerade rubrikerna??

 

Det jag syftar på är att när man söker efter en kontakt så kan kan söka på Förnamn, Efternamn osv, men om man vill lägga till en rubrik (fält) som heter medlemskap finns det någon möjlighet till detta??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...