Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fundering kring en ominstallation av WinXP Pro


matzn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hjälpte en kompis med att installera om hans windows xp pro.

I BIOS var startordningen diskett\cd\hd.

Ok, jag satte i hans win xp installations cd och startade om datorn, fick fram texten: för att starta från cd tryck mellanslag.. nått sånt.

Gjorde så och datorn startades från hans cd, men nu kommer det konstiga den startade upp med hans knasade xp på hd:n???

Jag provade flera gånger men samma resultat, inget xp installationsprogram startade...

Nåväl nu gick jag in i BIOS och valde bort hans hd i startordningen.

Se nu kom installationen igång efter samma fråga om att trycka mellanslag för att starta från cd:n.

Har aldrig råkat ut för detta förr, nån som kan förklara varför datorn gjorde så. Vad jag förstår så använde datorn sig av installations cd:ns bootsektor men startade med det os som fanns på hd:n???

 

Jag är nyfiken på varför den gjorde så bara ;-)

 

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du i första skedet skulle ha gjort, var att välja CD-ROM som första boot-alternativ i BIOS. Starta om med XP-skivan i och då kommer genast upp på skärmen: "Tryck valfri tangent för att starta från CD-skivan". Då får man valen att reparera, installera (partitionera och formatera) och inte start från hårddisk med tidigare os, även fast HD finns med i boot-ordningen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...