Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AKUT minnesproblem!


Chakotay

Rekommendera Poster

Har skaffat mig en 128MB/PC133-minnesmodul för att bygga ut 32MB's/PC66 minnet på min hopplocksdators moderkort, KTX430.

Enligt minnessäljaren skulle det säkerligen funka.

 

Men när jag klämt i den nya också låtsas inte datorn ett skvatt om den, och visar bara 32MB som vanligt!

 

Ska det till några speciella knep att väcka minnet?

 

Tacksam för många och snabba tips!

 

(Jag måste snabbt bestämma mig, om jag ska få returnera minnet, men vill förstås helst få det att funka istället!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att sätta minnet på en annan minnesplats, det kan va den som spökar... Om det inte funkar och du har bråttom, lämna in den och kräv en ny, sen kan du testa den...

 

/Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två platser för såna här minnen; om bara för att testa att den tidigare outnyttjade är hel - kan jag lyfta över mitt gamla minne dit och det SKA funka som förut ändå?

 

Eller måste några inställningar ändras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är Datorn?

Min gamla dator, en P233:a Har också 2 SDRAM platser, men den stöder inte 128 megs minnesmoduler (har testat).

 

Kolla på moderkortstillverkarens och uppdatera eventuellt bioset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte hopplocksdatorn beg. för nästan två år exakt sen, ingen manual.

 

http://www.dataexpert.com.tw/product/tx/tx430.htm finns en del specifikationer. Jag har försökt maila dit, men mailen studsar bara tillbaks.

 

Har kikat lite i setup'n, där finns några kryptiska inställningar om "memory" men jag begriper mig inte på om det kan påverka... brukar man kunna ändra faktorer runt minnena där???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret står på tillverkarens hemsida:

"Supports Auto-banking 4MB ~ 256MB Memory utilizing 4 x 72 pin EDO/FPM SIMMs"

 

D.v.s. 256Mb/4 minnesmoduler = Max 64Mb minnesmodul...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops! Jag var lite snabb där...

 

Tar tillbaka det tidigare inlägget, och säger som tidigare insändare, byt minneskrets och kolla om den nya fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Glöm att köra PC-133 minne på ett moderkort som inte har 133Mhz på bussen. Problemen är många. Satsa på PC-66 eller 100 kanske! Även om datorn skulle hittat minnet så skulle den inte fungerat direkt bra. Garanterat blåskärm i Windows.

Ta du kontakt med din minnessäljare och fråga han om han kan något om datorer överhuvudtaget (Idiot till säljare). Dom vill bara tjäna pengar. Kolla alltid med moderkorts tillverkaren innan du skall uppgradera.

 

//Freddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter!

Kan berätta att jag just nu iallafall kör med PC-133minnet!

 

Det verkar som om det var kombinationen av det gamla och nu nämnda som inte ville fungera, eller möjligen var det kontaktsvårigheter förut - jag har inte testat mer med båda samtidigt sedan jag fick igång nya.

 

Ang. moderkortstillverkaren har jag som nämnts inte lyckats komma i kontakt med denne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...