Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!!!


janeca

Rekommendera Poster

Efter en hel del arbete har jag lyckats formatera min hårddisk med hjälp av en win98 startdiskett. Kunde inte göra det tidigare eftersom jag inte kunde logga in som adminstratör. Nu vill jag installera XP, men kommer inte åt CD-ROM. Den säger att det inte finns drivrutiner. Det enda sättet jag kommer in i datorn är med startdiskett. Det är lite av moment 22. Är det någon som kan hjälpa mig? Hur ska jag göra för att installera XP? Facket där CD enheten sitter är den samma där diskettenheten ska sitta också!

Nästan desperat!

/Janeca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du kan inte gå in i BIOS och ställa in att din bärbara bootar (startar) från CD-romspelaren?

 

Boot från CD:n är den möjligheten du har för att kunna installera XP. Annars vill jag minnas att det finns en bunt startdisketter att hämta hem. :-)

 

Kolla den här länken:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=E8FE6868-6E4F-471C-B455-BD5AFEE126D8

 

Notera språk engelska längst ut i högermarginalen om det är av betydelse vid installation. Har inte använt någon sådan bootdisk själv.

 

EDIT: Kolla vidare här: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

[inlägget ändrat 2004-06-23 19:33:02 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har svarat följande:

 

Använd XP skivan! :)

 

Stoppa in XP skivan, och starta om datorn. Om XP istallationen inte kommer igång så måste du fixa så att datorn startar från CD-ROM, det gör du i BIOS. Gå in i BIOS och ändra "startup-order", så att CD kommer före Hårddisken.

 

Väl inne i XP installationen sen, så kan du formatera och installera :)

 

Facket där CD enheten sitter är den samma där diskettenheten ska sitta också!

Detta förstår jag inte. Men gör ovanstående så ska det nog gå bra...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det, men den säger bara att "system hailed"?? och inget mer händer. Startar om med diskettenhet igen och då säger den att device MSCD001 finns inte. Kanske måste jag lägga till den i autoexec.bat och i config.sys, eller??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte att gå in i BIOS och ändra! Den känner inte igen cd enheten. Det är uttagbara enheter både cd och diskett!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då skall du få en mycket krånglig lösning...

 

Har du tillgång till någon gammal DOS som du kan installera med hjälp av disketter typ DOS 6.22 vilket jag tror var sista versionen innan Win95 med DOS 7.

 

Installera DOS är lätt och tar inte mycket plats, aktivera smartdrive och installera drivrutinen för DOS till din CD-ROM, brukar följa med hårdvaran.

 

Se till att du har minst 2 olika paritioner av hårddisken.

 

Stoppa i CD-ROMen i datorn igen och starta upp den i DOS då skall du kunna komma åt CD-ROMen och läsa den men eftersom WIN XP är ett 32-bitars system och DOS kör bara i 16-bitar så kan du inte installera direkt.

 

Kopiera över mappen i386 från WIN-XP till den partitionen som du inte skall använda som system partition.

 

Stäng av datorn igen och stoppa i diskettstationen.

 

Starta om datorn med en Win98 startdiskett och kör installationen ifrån hårdisken på partition 2 i mappen i386.

 

Detta skall fungera men är mycket krångligt.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Win98 installerat? Du kan ju installera därifrån... Inga drivrutiner tror jag att jag läste.. Det är väll bara att skaffa då...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om Copyrighten för gamla DOS fortfarande gäller, om inte så kanske du kan göra en sökning och se om den går att ladda ner?

 

Du har ingen kompis eller så som kan tänkas ha någon kopia, jag tvivlar på att så många använder den fortfarande annat än för experiment.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får meddelandet, SGE401:invalid driver, system halted, när jag bootar med CD-ROM.

Är det någon som vet varför och vad man kan göra åt det?

/Janeca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...