Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga en serverdator, vad välja?


FiEnD

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vet inte om jag är på exakt rätt forum, annars får ni gärna hänvisa mig rätt =)

 

Har tänkt sätta ihop en serverdator för en MS-SQLserver 2000.

Vad skall man välja för produkter till hårdvaran? Vad är era åsikter?

 

Hade tänkt en relativt tung Pentium4 med 2048 mb minne.

Några förslag på hur kraftig man skall satsa på, moderkort, vilket minne, hdds etc.

 

SQL-servern skall serva några tyngre websidor.

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Köp en riktig maskin från början med serviceavtal osv.

HP proliant ml350 med 1-2 st processorer, 2gb ram och 5x 36gb? (raid1 + 5, eller hur man nu vill ha det, och hur mycket disk man behöver)

 

Hp.se , dell.se , ibm.se... smaken är som baken ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en sån serverdator kostar i runda tal ungefär..... ? =/

 

Misstänker det blir rätt saftigt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att man kan ha en gammal desktop som server? Typ en PentiumI med 32 MB RAM och en hårddisk på ett par GB? ;)

 

-Skämt åsido, det är väl så fortfarande att servrar egentligen inte behöver ha så mycket råkraft, jämfört med burkar som renderar 3D hos exempelvis Pixar?

 

Dvs. man behöver en CPU (vilken CPU som helst nästan duger, cacheminne är bra, så så mycket cache som möjligt!)

 

Det viktigaste i en server är (förutom en CPU med mycket cache) är hur diskarna ser ut. RAID med så snabba diskar som möjligt (10 krpm eller 15 krpm) samt givetvis redundans.

 

Minne bör det finnas gott om: 1GB ECC minst (även i "leksaksservrar"), gärna 2.

 

Det där med servrar är inte så svårt, bara man sätter upp en lista först vad man skall göra med dom. (vad de skall belastas med).

-Litet intranät på fåmansföretag? -Då räcker vilken "sketserver" som helst. En billig dell för 5000, exempelvis. (minnet måste dock utökas).

 

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/servers_Q2_W6_pedge_1600sc_PE0620?c=se&l=sv&s=bsd

 

-Stort intranet på storföretag typ Volvo AB?? -Då skall man fläska på med det bästa som finns.. (och ha flera maskiner som backup. när intranet på ett storföretag brakar samman så rör det sig om mångmiljonbelopp i förluster i downtid)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

tja.. nu var det ett tag sen jag kollade priserna sist men runt 75k skulle jag tro du hamnar runt.

 

När du sa tyngre sidor så antog jag nästan att du hade ett visst kapital att röra dig med... annars, ja du. jag vet faktiskt inte riktigt då vad man skall välja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

75k tror jag inte att företaget är beredda att lägga ut i ett förstaskede =)

 

Tror nog att de vill komma undan med så låg kostnad som möjligt nu i början och allteftersom bygga ut det medan man växer. Sidorna/portalerna är inte så tunga än så länge, men förväntas bli.

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

jag uttryckte mig nog lite dumt. 75k hamnar du nog på med 2 proc , mycket minne och disk.. det du kan göra är ju att köpa maskinen med mindre utrustning och bygga på.. det är en bra grundmodell. 25-30 får du nog dock räkna med.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm..

 

Så det är inte så himla viktigt med mycket CPUkraft då med andra ord. Kanske man i så fall skall satsa mer krut (som du säger) på ett RAIDsystem med 15k rpm-diskar i SCSI typ?

Och sen trycka i ordentligt med minne (2gb?)..

 

Saken är den att denna inte ska vara en liten "sketserver", utan ska kunna klara en del, men ändå inte kosta "svinigt" mycket så att säga.

 

Hehe =)

Den är inte till för intranät, utan för en MS-SQLserver för websidor utåt sett

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man ska satsa på en CPU från början (men går bygga på med en till), 1gb minne, går bygga ut till 4? Och med 2 bra raidade SCSIdiskar?

Nätverkskort etc, kommer de bli hårt betlastade kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, blev lite förvirrad där =)

 

Då ska man fläska på med CPUkraften också.

Det enda servern skall göra är att sitta och tugga igenom databasfrågningar från IIS-servern.

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla Xeonprocessorer är inte så dumt..

(Hellre två något långsammare än en snabb).

 

Visst: Alla vill väl ha så mycket för så lite pengar som möjligt..

Och visst suger sql kraft. (det där med pentium I och 32MB RAM var bara ett skämt! ;) Men varje modern processor idag bör klara jobbet. I *alla* servrar är det viktiga hur mycket data de kan skyffla fram och tillbaka. Flaskhalsen brukar inte ligga i CPU utan i hårddiskkapaciteten, och då menar jag inte storleken utan snabbheten.

 

Lägg hellre ner pengarna på så snabb RAID som möjligt samt givetvis minne. Om sedan processorn är en p4, Xeon, itanium eller en AMD spelar faktiskt inte sååå stor roll.. (skippa dock celeron)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt någon annan bygga servern, begär prislista från någon av Networks ÅF och välj ut det du anser behövas. Sen får dom som vill ha SQL-servern ordna fram pengarna.

 

Kort sagt, vill dom en SQL-server så kostar det si och så mycket. Det går inte att pruta på.

 

Alternativet är ju ingen server :)

 

http://www.network.se/server/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...