Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LG 1910B, och TFT i allmänhet


Limber

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av denna 19" TFT?

 

Funderar starkt på att köpa den, men frågan är: är det värt 1000 kr extra att köpa en skärm med DVI? Känns ju TOKdumt att ta en digital signal och köra den genom D/A-A/D-omvandlare...

 

Diskussionen om tft och spel vill jag inte ta upp här, den är lite tjatig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, osäker. 1000 kr extra för DVI?

 

19" ligger kanske i gränsområdet, DVI ger framförallt en skillnad vid höga upplösningar och/eller höga uppdateringsfrekvenser.

 

Visst ger DVI en skarpare bild, eliminerar en del störningar som kan förekomma i en analog kabel. Men troligen ser du som slutanvändare ingen skillnad om du inte specialstuderar skärmen med testbilder.

 

 

Klart det är tokdumt att D/A->A/D omvandla en signal, men ekonomin får kanske råda.

 

Tar de verkligen 1000 kr extra för enbart DVI-kontakt. Nä, det måste finnas mer som skiljer skärmarna åt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det finns det... frågan är varför det faktiskt är dyrare att INTE ha massa extra A/D-omvandlare som suger ström? Mystiskt. Nån som är insatt i industrin och vet?

 

/ A

 

"It is practically impossible to teach good programming style to students that have had prior exposure to BASIC; as potential programmers they are mentally mutilated beyond hope of regeneration."

(Edsger Dijkstra)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spontan gissning med tanke på hur hårdvaruindustrin i allmänhet brukar fungera är att: produkten kostar mer för att den är av bättre kvalité och inte för att den kostar mer att tillverka.

 

--

Jag skulle i alla fall aldrig köpa en TFT-skärm utan DVI. Principiellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga nu när jag titta på specarna att den skärm jag kör med är en 17" TFT med 1280x1024@60 Hz. Samma upplösning men lite mindre bildyta samt lägre frekvens. Lägre frekvensen ger en lägre datatatakt i VGA-kablen.

 

Jag kör analogt och upplever inga som helst störningar på skärmen. När Mikrodatorn nu senast testat 23" WS TFT med upplösning 1920x1200 har de skrivit att med det anloga gränssnittet uppkommer en del störningar som skärmarna inte helt lyckas filtrerar bort när de var analogt anslutna. Störningarna verkar vara mest påtagliga vid rastermönster.

 

Mao - tveksamt om det är värt 1000 kr för en DVI-kontakt på skärmen.

 

Men jag har inte testkört min skärm med DVI, kanske jag skulle se en skillnad? Bättre att inte veta...

[ed]Oj då. Inser att jag inte har någon DVI-kontakt på skärmen... Svårt då att ens testa om det skulle bli bättre bild med DVI...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-06-17 17:14:02 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, tja du har nog rätt hursomhelst, jag tror det blir en analog om prisskillnaden ska vara så stor.

 

/ A

 

"It is practically impossible to teach good programming style to students that have had prior exposure to BASIC; as potential programmers they are mentally mutilated beyond hope of regeneration."

(Edsger Dijkstra)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... sen kanske man ska beakta att många nya grafikkort har flera DVI-kontakter men ingen VGA. Men då borde det följa med en adapter..

 

En framtidssäkring kanske att köpa en skärm med DVI?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...