Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bild med asp???


mikael_a

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att göra en hemsida för en video-butik, (www.micke-anna.nu/video) den är helt uppbyggd i asp, eftersom jag försöker att göra den så användar vänlig som möjligt... alltså de som skall uppdatera hemsidan kan inget om html och därför har jag gjort en massa formulär som de fyller i och så uppdateras tex nyheter, gästbok osv....

 

problemet är nu (lång inledning) deras avdelning som kallas för "nyheter" där skall de ha en bild på filmen + lite information som titel, skådespelare, längd osv...

 

den enklaste tyckte jag var om jag gjorde ett formulär med dessa uppgifter + en "bläddra knapp" längst ned så de kunde välja vilken bild de ville ha med...

 

och att man sedan i html sidan gjorde en <% nyheter %> och den listade alla filmer + bilden ifrån databasen...

 

hur sparar man en bild i en databas? och hur får man den länkad till html sidan??? kanske lite överkurs... men det måste väll vara asp som är lösningen?

 

tacksam för svar

 

/micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin1234567

Kan du inte lägga in länken till bilden i databasen. När du ska visa bilden tar du info från databasen (/bilder/bilden.gif) och länkar till denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan desvärre inte lägga in bilder i en databas. Däremot kan du (om ditt webbhotell tillåter eller om din sever är konfigurerad för det) ladda upp filer med hjälp av "input type=file" i ett formuläret. Då kan du bestämma var på servern bilden skall ligga och det blir sedan enkelt att i databasen lagra info om vad bilden heter och var den ligger för att sedan kunna länka till den (precis som det andra svaret påpekade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...