Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Några frågor...


Eminos

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Har några frågor...

 

1. Kan man köpa en mobiltelefon med _abbonemang_ utan att ha fast inkomst? Jag har ju CSN, Studiebidrag, men det kommer man väll inte långt med?

 

2. Med kontantkort så måste man beställa en tjänst så att man kan använda telefonen i utlandet, men fungerar det direkt från början med ett riktigt _abbonemang_ , eller måste man beställa en extratjänst där oxå?

 

3. Vilket abbonemang är bra/billigt för en snorunge som skickar lite SMS o ringer lite grann då o då, mest på dagen? Jag gör av med ca 100-200 kr med kontantkort / månad...Jag kanske kommer undan billigare med ett abbonemang...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Svar på fråga 1.

Det beror nog lite på vilket företag. Men exempelvis campuzMobile stryker runt på campus och kränger månadsabonnemang, så de borde inte ha någon sådan "spärr".

www.campuzmobile.se

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2004-05-30 19:50:01 av -Patrik Johansson-]

[inlägget ändrat 2004-05-30 20:08:18 av -Patrik Johansson-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, det enklaste är väl ändå att gå in till en butik som säljer telefoner och fråga dom?

Då får du ju direkt svar på dina frågor.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa, men det tar längre tid o vänta till Tisdag, ta sej till stan, gå till en butik, vänta i kön (alternativt leta upp en försäljare), o sen fråga...När man kan ställa frågan på eForum o minuter senare (oftast) få svar på sina frågor :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1. Kan man köpa en mobiltelefon med _abbonemang_ utan att ha fast inkomst? Jag har ju CSN, Studiebidrag, men det kommer man väll inte långt med?

 

Nja, jag tror att de kräver att man ska ha fast inkomst. Du kan ju alltid slå en signal eller skicka ett mail och fråga.

 

3. Vilket abbonemang är bra/billigt för en snorunge som skickar lite SMS o ringer lite grann då o då, mest på dagen? Jag gör av med ca 100-200 kr med kontantkort / månad...Jag kanske kommer undan billigare med ett abbonemang...

 

Telia Mobil25 har jag och det tycker jag är schysst.

 

http://www.telia.se/pw/privat/link.do?pageTypeId=1238057535&channelId=-78783

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.

Hos Telia går det bra, men du får en utlandsspärr om du inte har en inkomst på mer än 10000 per år.. (kan vara ändrat belopp nu. (5000))

 

2.

Med ab hos Telia fungerar det direkt om du är fulltkreditvärdig (se fråga 1.)

 

 

3.

Det får du avgöra själv, jag e lite opartisk så jag kan inte svara.. =)

 

 

/A...

 

Edit:

1. Du får inte ha betalningsanmärkning då får du betala en depositon...

[inlägget ändrat 2004-05-30 22:16:00 av Anders...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Med kontantkort så måste man beställa en tjänst så att man kan använda telefonen i utlandet
När det iaf gäller Comviq så behöver man inte det längre. Nu fungerar det utan också, men då måste man komma ihåg att ladda kortet i Sverige. Sedan vet jag inte om man måste slå någon prefix för att ringa.

 

Beställer man utlandstjänst så får man istället en räkning. Tjänsten gäller då i "all framtid". Kostade ca 300 för ett par år sedan (comviq)

 

men fungerar det direkt från början med ett riktigt _abbonemang_
Ja.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders...

 

...men du får en utlandsspärr om du inte har en inkomst på mer än 10000 per år.. (kan vara ändrat belopp nu. (5000))

Antagligen inte, efter som jag sökte denna utlandstjänst hos Halebop (telia?) nyligen, och fick avslag pga detta...10 000 kr är det som gäller...

 

TicoRoman...

 

När det iaf gäller Comviq så behöver man inte det längre. Nu fungerar det utan också, men då måste man komma ihåg att ladda kortet i Sverige.

Jorå, samma sak mer Telia (och halebop), men bara i dom stora länderna som Tyskland, Österrike osv...det är förståss Bosnien som jag ska använda telefonen i :)

 

Dock så kan detta vara ändrat nu (fler länder), ska nog kolla upp det...

(annars köper jag ett "lokalt" startpaket/kontantkort där nere)

 

Beställer man utlandstjänst så får man istället en räkning. Tjänsten gäller då i "all framtid". Kostade ca 300 för ett par år sedan (comviq)

Mmm, men en snorunge som jag kan tydligen inte göra det :(

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är förstĺss Bosnien som jag ska använda telefonen i :)
Jag vill minnas att det med Comviq fungerade just i Bosnien. Jag är inte helt säker förstås, så det är bäst att kolla upp.

 

(annars köper jag ett "lokalt" startpaket/kontantkort där nere)
Det är ingen dålig idé det heller. Det är många som gör så. Beroende på vart och hur mycket du kommer att ringa så kan det faktiskt löna sig att köpa kontantkort där nere.

 

Om du tex ringer mycket lokalt (i Bosnien) och smsar mycket, så är det billigare med ett lokalt kontantkort. En annan fördel är att när någon ringer till dig (från utomlands) så slipper du betala för omvägen Sve->BiH.

 

Mmm, men en snorunge som jag kan tydligen inte göra det :(
Jag vet inte vad som gäller nu, men när jag skaffade utlandstjänsten så var jag lika mycket "snorunge som du", utan inkomst. Då snackar jag återigen om Comviq som är den enda operatören som jag har erfarenhet av.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör du mig besviken. Allt som fungerar i "de stora länderna" fungerar i Bosnien också.

 

Enligt mina tester sommaren 2003 fungerar Comviq fint över hela landet vilket inte var fallet för två år sedan.

 

Beställ tjänsten Comviq Kontant Utland (tror jag att det heter) så behöver du inte hålla på och ladda kontantkortet. Jag tror att det är gratis att beställa tjänsten och den gäller tills vidare. Då får du en räkning efter en månad med alla samtal specificerade.

 

Vill du ladda kortet med värdebevis och ringa går det också bra. Då kan du dock inte skicka SMS, bara få det.

 

 

[log]Comviq.se: När du är utomlands och ringer betalar du en öppningsavgift på 4 kronor varje gång du ringer och får svar. Samtalstaxan är från 5:50 per minut (se tabellen nedan).

 

Om du ringer till något annat land än Sverige när du befinner dig utomlands betalar du två samtalstaxor.

 

Är du själv i exempelvis Spanien och ringer till England får du betala två samtalstaxor. I det här fallet 6:13 per minut (Spanien) + 5:50 per minut (England). Detta gäller även när du befinner dig i Spanien och ringer ett spanskt nummer, då betalar du 6:13 + 6:13, det vill säga 12:26 per minut.

 

Det som skiljer sig – och är viktigt att tänka på – är att du även betalar när någon ringer till dig. Den som ringer till dig betalar samtalet till Sveriges gräns, sedan betalar du från gränsen till det land du befinner dig i.

 

Tänk också på att du alltid måste ha minst 10 kr på ditt kontantkort för att du ska kunna ringa ett samtal.[/log]

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-31 02:10:21 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror att de kräver att man ska ha fast inkomst.

 

Nejdå. På mig gjorde de en kreditupplysning en gång för att se om jag hade några betalningsanmärkningar, men jag har för mig att det var för autogirot för försäkringen jag skaffade samtidigt som telefonen.

 

Om de mot förmodan skulle kräva fast inkomst så funkar det alldeles utmärkt att visa upp ditt "besked om studiemedel" från csn.

 

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag e lite opartisk så jag kan inte svara..

 

Jag är däremot fruktansvärt partisk, men orkar ändå inte riktigt svara just nu. Sängen lockar. :)

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör du mig besviken. Allt som fungerar i "de stora länderna" fungerar i Bosnien också.

Haha, nästan va ;)

 

Nej men jag vet att Comviq fungerar bra utomlands. Jag har använt både Comviqs och Telias kontantkort i Bosnien, och båda har fungerat hur bra som hälst.

 

Nu till sommarn så kommer jag att köpa ett bosniskt kontantkort och farsan kommer att ha kvar sitt fungerande Comviq kontantkort där nere, så vi kommer att ha tillgång till båda två om man av nån anlening verkligen skulle behöva använda nåt av dom...

 

---

 

Tack för hjälpen bojz...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de mot förmodan skulle kräva fast inkomst så funkar det alldeles utmärkt att visa upp ditt "besked om studiemedel" från csn.

Hmm...ska kanske ta o vifta med ett sådant framför näsan på dom (Halebop)...:)

 

Tack för tipset!

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ops... det måste ha smygit in sig ett fel i går.. jag var lite trött då !

Jag är också väldigt partisk, jobbar på ett av företagen...

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eminos:

När de kollar så är det vad du skattade för året innan som gäller....

Alltså inte innevarande år... men det är nog 10k iaf....

Har du bara jobbar detta år måste du ha med dig ett intyg från arbetsgivare eller en löne spec så får du tjänsten... om du inte har betalningsanmärkningar....

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, samma sak mer Telia (och halebop), men bara i dom stora länderna som Tyskland, Österrike osv...det är förståss Bosnien som jag ska använda telefonen i :)

 

Dessa länder fungerar Refill utan att ha tjänsten med faktura.....

http://www.telia.se/pw/privat/okandtreramar.do?_EXTERN=http://www.teliamobile.se/teliase/utland/refill/priser.html

 

observera att det inte är alla operatörer i dessa länder...

 

 

Vill du vara i andra länder är der 150kr i startavgift som gäler för tjänsten samt faktura på det du ringer., men då fungerar det i nästan alla länder.

(iaf i de länder man vill besöka=)

 

/A...

 

[inlägget ändrat 2004-05-31 09:35:07 av Anders...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...