Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Quark vs Indesign


JANspeed

Rekommendera Poster

Några reklamare på företaget har fått nog på sina kraschande Mac:ar och vill uppdatera till MacOS X. De funderar också om de kan låta bli att pröjsa multum för Quark och kanske byta till Adobe Indesign istället. Nu har jag, som knappt kan nått om Mac, fått uppgiften att ta reda på om det är värt att uppgradera MacOS och/eller byta till Indesign.

 

Är det någon som vet för/nackdelar med de bägge programmen och är det värt att uppgradera till OS X för att kunna köra senaste versionen av Quark?

 

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gillar jag inte InDesign. Den är slö och långsam. Men om det är produktion av mindre trycksaker så kommer nog designfolket att gilla det. Transparens och skuggeffekter direkt i programmet. En våt dröm för alla designers *ironi*.

 

När det gäller större projekt känns InDesign väldigt trög och instabil och då är det frågan om det verkligen betalar sig att snåla på ett billigare program.

 

Många Quark-kritiker tycker att Quarken är omodern, men den gör jobbet och den gör jobbet bra. Priset är Quarkens största nackdel. Stabilitet och pålitligheten är orubbad i nya versionen för OS X.

 

Att uppgradera till OS X är absolut en bra idé. Mycket stabilt, speciellt med 10.3.x är det en dröm att köra! Brukar starta om varje vecka för att jag kör lite verktygsprogram och dylikt, men om jag inte skulle göra det går datorn som tåget. Har faktiskt bara kraschat datorn en gång och det var en av de tidigare versionerna och en konflikt med hårdvara.

 

När du beräknar pris för Mac OS X och antingen Quark XPress eller InDesign, räkna med någon veckas inkörning minst på OS och InDesign. Kanske två veckor, en för varje. OS X kan kännas ovant för gamla OS 9-användare, men när de väl förstår hur datorn funkar så går det fint. Jobbar man med program man är van med så bekymrar man sig egentligen inte så mycket om hur OS:et fungerar, bara ens program funkar som det ska.

 

Men när allt är inkört ska det nog inte vara några problem, oavsett om ni går på InDesign eller uppgraderar till Quark XPress 6:an. Jag tror de blir nöjda, oavsett vad ni väljer.

 

Lycka till och välkommen till OS X-världen. Den är mycket roligare än gamla "Classic".

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller större projekt känns InDesign väldigt trög och instabil

 

Hur stora är "större projekt"?

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

 

edit: hmm.. de har gjort om "inlägget ändrat.." ser jag. :)

 

[inlägget ändrat 2004-05-28 01:58:02 av jonasn][inlägget ändrat 2004-05-28 01:58:15 av jonasn][inlägget ändrat 2004-05-28 01:58:15 av jonasn][inlägget ändrat 2004-05-28 01:58:49 av jonasn][inlägget ändrat 2004-05-28 01:58:49 av jonasn][inlägget ändrat 2004-05-28 01:59:04 av jonasn][inlägget ändrat 2004-05-28 01:59:04 av jonasn][inlägget ändrat 2004-05-28 01:59:09 av jonasn][inlägget ändrat 2004-05-28 01:59:09 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Större projekt är tidningar och böcker. Men även dokument med kanske 24 sidor är tungjobbat i ID.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...