Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Preskriptionstid


TicoRoman

Rekommendera Poster

1. Vad är preskriptionstiden för tex (grovt) rån eller (grov) förskingring?

 

2. Efter att preskriptionstidenen gått ut: Vad händer med pengarna (eller annat) man kommit över?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-05-10 17:42:53 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tico, vad har du nu för planer..? ;)

 

/Stefan

 

[inlägget ändrat 2004-05-17 13:30:42 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå, tänkte ju bara söka sommarjobb.... ;)

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klarat dig så länge att preskribitionstiden gått ut då har du väll även svaret på fråga 2.
Jag tror att jag hört att prekriptionstiden är 8 år. Anledningen till att jag frågade är att det känns lite fel om man får behålla bytet. Rånar man en eller två värdetransporter så kan det inte vara särskilt svårt att hålla sig undan i åtta år (med de pengarna). Efter åtta år är man laglig och rik? Skumt

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vadå, tänkte ju bara söka sommarjobb.... ;)

 

Haha! Tänk bara på att inte plugga efter de 8 åren, för då minskar ditt studielån med samma summa som ditt byte är på =)

Du får betala en runda på stan 2012, vi ses då!

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige har man ju för vana att byta sedlar då och då. Preskribtionstiden för grövre brott är (om jag inte minns fel) 10 år. Oavsett om pengarna (antagligen) förverkas eller om du "får" behålla dem, så är antagligen sedlarna ogiltiga. (För 10 år sedan/början på 90-talet såg exempelvis 20 kr, 50, 100 kr och 500-sedlarna samt tusenlapparna helt annorlunda ut. 500-lappen var blå, 20-kr-sedeln var något större, 50-lappen med Gustav III, hundralappen nästan likadan ut, och tusenlappen var med Carl XIV Johan, inte den nyare med Gustav Wasa..)

 

Alla dessa sedlar, förutom 100-lappen, är ogiltiga idag. Du kan spela monopol med dem..

-Sen vet man ju inte om vi kanske har €uro om 10 år, och då är de gamla pengarna ogiltiga i vilket fall som helst...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå, tänkte ju bara söka sommarjobb.... ;)

 

... och trodde att preskriptionstiden för rån var 10 år men blev glad när den nu är 8 år eftersom du slarvat bort hela bytet efter rånet -96 och nu efter 8 år behöver ett sommarjobb för att finansiera nästa rån... ?

 

Fy på sig! :)

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige har man ju för vana att byta sedlar då och då.
Sant. Har man å andra sidan gjort en "elektronisk stöld" så lider man inte av samma problem, däremot lär det bli större risk att bli spårad.

 

Anledningen till att jag frågade var ren nyfikenhet om hur det hela fungerar. :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och trodde att preskriptionstiden för rån var 10 år men blev glad när den nu är 8 år eftersom du slarvat bort hela bytet efter rånet -96 och nu efter 8 år behöver ett sommarjobb för att finansiera nästa rån... ?

Rånet -96 var en höjdare, speciellt med tanke på att jag måste ha varit 14 år då. ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter åtta år är man laglig och rik? Skumt
¨

Om jag inte kommer ihåg det hela helt uppåt väggarna fel så räknas preskriptionstid från det att utredningen läggs ner inte från tillfället för brottet.

 

Edit: Cluster citerar BrB i //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=585037#587280 och skriver då att "De i 1 § bestämda tiderna skall räknas från den dag brottet begicks". Jag har precis för mig att jag hört annorlunda när det gäller någon mordgrej (typ Helene-mordet) men jag har inga bättre referenser.

 

[inlägget ändrat 2004-05-17 16:11:35 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag frågade var ren nyfikenhet om hur det hela fungerar. :)

Så säger dom alla ;P

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt enkelt det där med Preskriptionstid...

 

35 kap.Brottsbalk (1962:70):

1 §

Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom

1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,

2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,

3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,

4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,

5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

 

4 §

De i 1 § bestämda tiderna skall räknas från den dag brottet begicks.

Om vid bokföringsbrott, som ej är ringa, den bokföringsskyldige inom fem år från brottet har försatts i konkurs, fått eller erbjudit ackord eller inställt sina betalningar, skall tiden räknas från den

dag då detta skedde. Om den bokföringsskyldige inom fem år från brottet blivit föremål för skatte- eller taxeringsrevision, skall tiden räknas från den dag då revisionen beslutades. Lag (1996:659).

 

6 §

I intet fall må påföljd ådömas sedan från dag som i 4 § sägs har förflutit

1. fem år, om å brottet ej kan följa svårare straff än böter och tid för ådömande av påföljd för brottet bestämmes enligt 1 § 1,

2. femton år, om i annat fall än i 1 sägs å brottet ej kan följa fängelse över två år,

3. trettio år i övriga fall. Lag (1971:964).

Är brottet att anse som grovt rån skall dömas till fängelse, lägst fyra och högst tio år.

 

När det gäller böter för dessa brott så är det en minst lika komplicerad historia...

 

Gällande ett eventuellt "byte" ett brott skulle kunna ge så är huvudregeln att detta är förverkat. Dvs. Inte ditt!

36 kap.Brottsbalk (1962:70):

1 §

Utbyte av brott enligt denna balk skall förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller vad någon har tagit emot som ersättning för kostnader i samband med ett brott, om mottagandet utgör brott enligt denna balk; i stället för det mottagna får dess värde förklaras förverkat.

Men det finns såklart en radda med andra paragrafer som modifierar detta något beroende på omständigheterna.

 

Källa: Rixlex

http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

[inlägget ändrat 2004-05-17 16:09:32 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå preskriptionstid, är det någon som vet hur lång preskriptionstid det är på fakturor, om det nu heter så när det gäller fakturor, dvs hur lång tid man har på sig att skicka en faktura innan den "ogiltigförklaras" ?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på...

 

Har du skickat en faktura till en kund, och du inte får betalt, och du går vidare med den, till inkasso osv om det går så långt, så kan du ju lägga bevakning på den också, och då finns väl inte någon tidsbegränsning vad jag vet.

 

Så jobbar ju dom flesta inkassoföretagen idag vet jag.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jobbar ju dom flesta inkassoföretagen idag vet jag.
Dessa inkassoföretag.... 160 SEK kostar det om någon undrar.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade tvärtom, om jag säljer någonting och sen inte skickar fakturan, efter hur lång tid är den då ogiltig? För man kan väl inte skicka första fakturan efter 50 år om man skulle ha glömt att skicka den?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

 

2011 (om jag räknat rätt) kan alltså palmemördaren träda fram utan risk för påföljd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2011 (om jag räknat rätt) kan alltså palmemördaren träda fram utan risk för påföljd.

 

Enligt Annika Staaf (den 9 November 1999) på Lunds Universitet:

Perskriptsionstid – 25 år för mord (maxtid), beroende på brottets allvarlighetsgrad. Mord på statsöverhuvud däremot (Palme) räknas som terroristdåd och har ingen preskriptionstid.
http://www.student.lu.se/~tps97arv/termin5/regel/ant/991109.html

 

Och ett helt obekräftat påstående:

men vi har i princip "livstids" preskriptionstid. [...] Om nya avgörande bevis framläggs kommer preskriptionstiden att "sättas" om från den dagen då de framlades. Det innebär att om man "gömmer" bevis för framtida syfte kan åstadkomma en förlängning av p-tiden [...] Likaså vid ekonomiska brott. Om fodringsägaren gör nya försök med att driva in sina pengar kommer preskriptionstiden att sättas om vid varje ansökningstillfälle. Poensers pengar kommer aldrig att vara "preskriberade"
http://forum.golf.se:443/viewtopic.php?t=10341

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-17 20:07:24 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar du/glömmer att skicka en faktura till en privatperson, och du är ett företag, så preskriberas (med "b") skulden efter 3 år, om du inte "håller den vid liv". Dvs. hela tiden påminner privatpersonen om skulden på ett eller annat sätt. (Dvs. skickar påminnelser, kravbrev, hot om kronofogde etc.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, terroristdåd var inte mordet på Palme.

-Det måste vara lite mer "hollywood"-aktigt för att räknas som terroristdåd. Sedan är jag lite tveksam på om terroristlagstiftningen verkligen var så avancerad redan 1986 att den saknade preskriptionstid..

 

Visst fanns det terroristlagstiftning redan då, det hade Baader-Meinhofligan och deras kompisar sett till.. Men som sagt tvivlar jag på att terroristbrott begågna redan dåförtiden skulle kunna beivras för evigt..

 

En annan sak:

Palme var inget statsöverhuvud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, terroristdåd var inte mordet på Palme.

-Det måste vara lite mer "hollywood"-aktigt för att räknas som terroristdåd. Sedan är jag lite tveksam på om terroristlagstiftningen verkligen var så avancerad redan 1986 att den saknade preskriptionstid..

Jag har ingen aning, men eftersom hon (Staaf) tydligen sa det på en föreläsning så borde man kunna utgå ifrån att hon visste vad hon snackade om? Fast det är klart, man vet aldrig vilka som föreläser...

 

En annan sak:

Palme var inget statsöverhuvud.

Det är kungen va? Hon kanske hade en del fel ändå...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-05-17 21:10:36 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kungen är ju Statschef. Statsministern är ju statsminister, nåt annat ord vet jag inte om det finns, men det kanske det gör. Statsöverhuvud har jag aldrig hört. Heter det så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...