Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

inget ÅÄÖ


power

Rekommendera Poster

Varför kan jag inte se ÅÄÖ på internae när jag är ute och surfar jag har mac os 9.1 och explorer 5.1 men kan inte se ÅÄÖ jag blir galen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör OS 9.x så är det som Mellin säger (den senare versionen, oavsett språk på filerna i mappen ska vara kvar, de äldre ska slängas)... kör du OS X (där tråden är postad) så får du kolla teckenuppsättningen (menyn Visa --> Teckenuppsättning --> Västerländskt (Latin1).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2004-05-10 15:44:17 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har titta i systemmappen och har inte hittat encoding converter så det kan inte vara det felet och i explorer kör jag Västerländskt (Latin1). Vad kan det då vara för fel, när jag inte får åäö. Mvh Lars.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I systemmappen i mappen "Teckenkonvertering" har du dubletter av filerna? Dvs en uppsättning med engelska och en med svenska namn på filerna? Isåfall ska du slänga dubletterna, de som har äldre versionnummer (de behöver nödvändigtvis inte vara de engelska som är de inaktuella så kör en cmd-i på filerna och jämför versionnumren).

 

Släng filerna i papperskorgen och starta om.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra

Hur kör jag en cmd-i på filerna och vad skall jag jömföra. Jag är inte så bra på det som händer bakom skärmen.

 

hälsn. Lars

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, de som har ett högre nummer ska du behålla... versionnummer alltså. Jag kommer inte exakt ihåg vilket nummer det var, men säg att den äldre filen är 1.6.5 så ska den nyare filen vara 1.7.1 eller nåt i den stilen. Så jämför numren med varandra... räcker med att du kollar på två av filerna (en engelsk och en svensk) för att se vem som har högre nummer, radera då de med lägre nummer.

 

Hoppas jag inte roddade till förklaringen nu. :-)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra.

Tack så mycket, det var det med versionnummer som löste åäö. Jag försökte att kasta tecken som had ett äldre datum och det var fel. Än en gång tack för hjälpen.

 

Hälsningar

Lars i Osd

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars, skönt att det löste sig! :-)

 

Microsoft har nämligen lite fuffens för sig som lägger in egna *äldre* filer och därför blir det konflikter. Jag tror det var i Mac OS 9.1 som det började strula som mest för alla. Detta var då ett vanligt problem. Nu när många använder OS X så blir det lätt att man glömmer bort de där vanliga fixarna. Men som sagt, du fick ledtråden av Mellin och sen hjälpte jag bara dig att hitta rätt. Så det är Mellin som ska ha mesta äran.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...